HTML

Facebook

...és még annyit, hogy

Ami eszembe jut, mert nem kell mindig tematikusnak lenni.

Társadalom

Bejegyzések

Friss topikok

HTML doboz

 

2012.12.11. 15:09 Zsoolt

Fordulópont a felsőoktatásban

Azt hiszem elérkeztünk egy fordulóponthoz a hazai felsőoktatásban. Nem kérdés, hogy komoly változásokra van szükség. Szinte már menetrendszerűen, ez a "bátor és cselekvő" kormány ezen a területen is elindul a változások útján. A szükségeshez képest ellentétes irányba. 

Azért gondolom azt, hogy egy fordulóponthoz érkeztünk - tehát innen már nincs tovább - mert belülről a rendszer lassú építkezéssel lassan önmaga karikatúrájává vált, kívülről pedig ez a huszáros csapat, mindent elkövet azért, hogy olyan abszurd helyzetet teremtsen, amiben mindenki cselekvésre van késztetve. Írtam ez előző bejegyzésben, hogy véleményem szerint az Orbán kormány egyfajta szívességet tesz a magyar társadalomnak azzal, hogy az abszurditásba fordítja át társadalmi rendszereinket, felmondja meglévő szerződéseinket és ezzel cselekvéskényszert vált ki. Egyetértek azokkal, akik azt hangoztatják, hogy a rendszerváltáskor ajándékba kaptunk valamit ingyen. Megküzdeni érte most kell, és ezt úgy tűnik nem lehet megúszni. Ez az ára a demokráciának. 

Hasonló dolog történik a felsőoktatásban is. Mindenféle demokratikus intézményi reformok (egyetemi tanács, majd szenátus, egyetemi autonómia, oktatási szabadság) ellenére, mint szervezetek, legnagyobb egyetemeink leginkább a szocialista állami vállalatok működési módjait örökítették tovább. Nem tűnt még fel senkinek, hogy miközben az egyetemek elvileg a fejlesztések, a fejlődés és a kreativitás központjai ez valójában egyik hazai műintézményről sem mondható el? Azt kell mondjam, hogy tagadhatatlanul van ennek az országnak jó néhány felsőfokú oktatást nyújtó intézménye, de egyeteme egy sincs. Nincs, mert még nem csináltuk meg.

Hogy Orbán Viktor és csapata merre mozdítaná el a felsőoktatást az azt hiszem világos. Látjuk a mintát a közoktatás kicsit korábban kezdett "reformjából", két év kormányzás után elérkezettnek látják az időt, hogy a felsőoktatást is bedarálják.

Két kiragadott gondolaton keresztül szeretném érzékeltetni, hogy mindehhez képest - véleményem szerint - merre kellene elmozdulnia a felsőoktatásnak. 

Hallgatók

Ha azt mondjuk, hogy az egyetemek olyan kreatív, pezsgő központok, amik a fejlődés motorjai, amik körül cégek, kutatóintézetek, állami intézmények keringenek, és amik  nemzetközi figyelmet is keltenek azt nem lehet olyan szereplőkkel csinálni, akiknek a neve (és szerepe) egy passzív befogadó létre utal. A hallgatásra. Oktatóik meg ennek ellentétpárjai. Az előadók, akik leadják az anyagot és távoznak. Majd a vizsgán találkozunk. 

Az nem egyetem, hogy bejönnek fiatal emberek meghallgatják mit mondanak nekik tanáraik, és ennek egy meglehetősen csökevényes százalékát félévente visszamondják vizsgák alkalmával. A legelkeserítőbb mondat, amit hallani szoktam, amikor hallgatók megkérdezik, hogy melyik irodalmat kell elolvasni ahhoz az irodalomjegyzékből, hogy a tételt vissza tudják mondani. Van egy félreértés a mi kultúránkban az általános műveltségről és általában a tudásról. Vágó István vetélkedőkre hajazó halott tudásra vagyunk szocializálva, azt hisszük ha tudjuk, hogy a mohácsi csata 1526-ban volt, és fel tudjuk mondani, hogy a feszültség két potenciál különbsége, akkor már történész illetve fizikus diplomát is kaphatunk. Ezt be kéne fejezni.

Az egyetem a gondolkodásról szól, a kérdezésről és a kételkedésről. Márpedig gondolkodni, kérdezni és kételkedni csak olyan közegben lehet, ahol aktív diskurzus van, és ahol minden gondolat releváns, nem lehet "hülyeséget" mondani, ámde van időnk arra, hogy összevessük kinek miért és mi van a fejében. 

A magyar egyetemeken tanuló fiatalok szerepe olyan mintha az általános és középiskola egyenes meghosszabbításaként a diákévek meghosszabbítása lenne. Egyetemi polgárok helyett, nekünk még nebulóink vannak, gyerekek, akikre a gondnokság ügyel, hogy rendeltetésszerűen használják a termeket, és akiket a mi gondos tematikákkal körbevett tanrendünk fegyelme mellett diplomaosztáskor kibocsátunk az iskolapadból. 

Az egyik teendő, hogy egyetemi polgárokat kell teremteni a hallgatókból. Róluk, nélkülük nem lehet dönteni. Remélem ezt hamarosan a maguk által beszélt nyelven elmondva nekik, megérti Orbán Viktor kormánya is.

Oktatók

Itt mivel érintett vagyok, inkább a felelősséget szeretném kihangsúlyozni. A magyar egyetemek oktatógárdája az ország egyik leginkább privilegizált helyzetben lévő társasága. Na nem azért mert olyan magasak a bérek a felsőoktatásban, hanem azért mert bármit is gondolunk az egyetemi oktatókról döntő többségük olyan ember, akik egzisztenciálisan valójában igen kevéssé függnek az intézményüktől. 

Az nem csak üres statisztika, hogy a felsőfokú végzettség, ne adj isten tudományos fokozat az egyik legkomolyabb elősegítője a munkaerőpiaci lehetőségeknek. Ha van réteg ebben az országban, akik tudásukat, szociális tőkéjüket, tapasztalataikat leginkább mobilis módon értékesíteni tudják, azok az egyetemi oktatók. 

És ebben rejlik a hatalmas felelősségünk is. Ha mi oktatók most a kormány már csepegtetett fenyegetései közepette (ma jelent meg az MTI hír, hogy OECD összehasonlításban 10-15%-kal több oktató van a kormány szerint a kelleténél), behúzzuk fülünket farkunkat és szeretteinkért meg munkahelyünkért aggódva majd attól rettegünk, hogy jaj csak ne kerüljünk abba a 10%-ba, akkor ugyan kitől várjuk még, hogy ellent merjen mondani annak az úthengernek, amivel két éve végigmennek az országon?

Egyetemet nem lehet rendeletre csinálni, és nem véletlen, hogy 20 évvel a rendszerváltás után nincs olyan kelet-európai egyetem, amelyik érdemben nyilván lenne tartva a világban. Nem HVG-szerű és még csak nem is shanghai-i listákról beszélek, hanem egy olyan hangulatról, hogy ebbe a térségbe érdemes mondjuk vendégprofesszorként, vagy hallgatóként jönni, mert itt izgalmas, érdekes dolgok történnek, amikből tanulhatok. Szerintem történnek ilyenek, de az egyetemeink ennek sajnos nem letéteményesei, nem katalizátorai és ennélfogva nem is közvetítői.

Ha ezen bármit is változtatni akarunk, márpedig változtatnunk kell rajta, az semmiképpen nem mehet abba a központosított, parancsuralmi irányba, amit a kormány most szisztematikusan végrehajt az élet minden területén. A felsőoktatás ha nem akad meg a torkán, akkor semmi nem fog. És ha az oktatók, mint a társadalmunk egyik leginkább mobilis és képzett rétege, nem állják útját ennek, akkor még mindig lesznek képzőhelyeink ugyan, de egyetemünk hosszú ideig nem lesz egy se.

Úgy érzem ez el fog dőlni. Tulajdonképpen már a napokban. Fordulópontra értünk...

  

 

65 komment · 2 trackback

Címkék: felsőoktatás reform egyetem


A bejegyzés trackback címe:

https://annyit.blog.hu/api/trackback/id/tr554959824

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hoffmann Rózsa és a tandíj 2012.12.11. 19:57:46

A minap kezdődött - jelentőségében csak a '68-as diáklázadásokhoz, esetleg az '56-os forradalomhoz fogható - megmozdulások alaposan áthúzták a számításaimat! És nem csupán annyiban, hogy a dugó miatt órákkal később értem haza a megszokottnál, hanem mer...

Trackback: Ha elég sokat magyarázzák, akkor majd megértjük? 2012.12.11. 19:08:00

A kormány csak magyaráz, meg magyaráz, az érintettek meg olyan csökött agyúak, hogy az istennek sem értik meg, hogy milyen szuper jó nekik, ami itt történik - kb. így foglalható össze Selmeczi Gabriella ma reggeli nyilatkozata  A Fidesz szóvivője...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pneumónia 2012.12.11. 17:58:43

Egymást érik a megmondó blogok, de még egyetlen egy tényszerűt sem láttam, ami leírná hogy idén + tavaly, hány ember, és milyen szakokon végeztek... vki meg tudná nézni?

mrZ (törölt) 2012.12.11. 18:04:47

Az úthenger pedig mindenkin át fog gázolni, mert a "működőképes nyugati példa" csak az ismeretek hiányából fakadó szomszédfüvezöldebb képzelet.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.12.11. 18:06:19

Hiába a dörgedelmes pécsi fideszes polgármesteri levél, az üres kincstár: a 22 milliós marketingkeret, amit idén a Várhegyi-féle Prestige Médiára költött Pécs, jövőre is gazdára talál. A nélkülözhetetlen kommunikációs tanácsokat három pesti cég közül az egyik adhatja.

Mint ismert: 2012-ben a Fidesz volt pártigazgatójához, a büntetett Várhegyi Attilához köthető Prestige Media volt hivatva kirángatni Pécset a negatív hírspirálból, kommunikációs stratégiát alkotni, kríziskommunikáció-tanácsokat adni, PR-t tervezni, elektronikusan levelezni.

Minderre nem kevesebb, mint nettó 18 millió forintot költött Pécs idén, ami szép summa, ha hozzáadjuk a helyi kommunikációs nagyágyúknak nyújtott összegeket. Azt sem áll módunkban vitatni, hogy a pénz jó helyre került a Prestige Mediánál, munkájuk nyilván a felszín alatt nyilvánult meg, csodát pedig amúgy sem ígértek a havi nettó másfél milliós szerződésben.
Bár Pécs polgármestere nemrég nem csak szigorúan megtiltott minden kiadást, kötelezettségvállalást 2013-ra is, de már megkötött szerződéseket is visszavonatna, kommunikációs tanácsadásra azért még szükség van, kerül amibe kerül.

A közpénzek (amelyeknek ennél jobb helyük aligha lehetne a 2013-as költségvetésben) újbóli helyes felhasználásáról szerdai ülésén dönt a pécsi közgyűlés pénzügyi bizottsága, pontosabban ekkor határoznak a közbeszerzési eljárás megindításáról.

Feltehetően mivel a pécsi kommunikációs guruknak már elég pénz jutott, a pályázatra három fővárosi céget hívtak meg. Az Imagine Creative Consulting Kft. és a Well Reklámügynökség Kft. mellett helyet kapott a már bizonyított Prestige Media Kft. is. Türelmetlenül várjuk az eredményt.

Azért a helyi marketingesek sem panaszkodhatnak, vagyis nem mindegyik. Várhegyi a Fidesz pécsi hatalomra kerülése óta átutalt 40 millióját leszámítva mintegy 90 millió jutott helyi kommunikátorok kezébe, ebből csak a Szalai Sándorhoz köthető cégek közel 54 millió forintot kaptak.
Így lopják el Pécsett a polgárok , a város pénzét a fideszesek!

Lencsés István _ 2012.12.11. 18:10:02

A Felcsúti Törpe bosszúja a magyar fiatalok ellen, amiért minden másodikuk itt akarja hagyni Tündérmeseországot.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2012.12.11. 18:11:05

Nagyon jó lenne, ha ennek a kormánynak is a torkán tudna már akadni valami!

bertrollnok 2012.12.11. 18:20:09

Rossz hírem van. Tudok egy munkacsoportról, akik alkalmazott (azaz nem alap-) kutatásra két pályázaton sem nyertek forrást. Pedig igen innovatív témáról lett volna szó, rengeteg magyar (és magyar vonatkozású) szakember, kutató neve fellelhető az eddigi munkák elvégzői, szerzői között (a téma egy Nobel-díjas idős tudósunkat is érinti).

Mivel az egyetemnek kevés a forrása, a dolog hamvába holt.

Idiótaságra meg ugyanezen pályázatokon kaptak forrást.

Akkor most mi van?

bertrollnok 2012.12.11. 18:21:34

@bertrollnok:
"Idiótaságra meg ugyanezen pályázatokon kaptak forrást."

Persze bizonyos cégek. (Vállalatnak nem mindegyik nevezhető).

dr kíváncsivagyok 2012.12.11. 18:23:45

Nem kellett a "hazug" light- os tanügyi reformja elviselhető tandíjjal ???
Akkor itt van az "igazmondó juhász " pofonja !!!

( Kíváncsian várom , hogy demagóg módon "lenépszavazott" 300 ft- os vizitdíj helyett hány tízezer ft - lesz a kezelések ára ?!?! )
Az "eeemúúttnyócév" - et most kell megfizetni , a populista demagóg Felcsuti Pinokkió elintézte nektek !

dr kíváncsivagyok 2012.12.11. 18:26:25

Bajnai idején 200 milliárd jutott a felsőoktatásra.....Orvbánnál 106 milliárd ! Számolj hozzá 4 év inflációt...
Na így leszünk versenyképesek !

alte trottel 2012.12.11. 18:38:01

"Úgy érzem ez el fog dőlni. Tulajdonképpen már a napokban. Fordulópontra értünk..."

Hány éves vagy, királyfi?

dr. Balta$ár 2012.12.11. 18:38:04

nincs itt semmi látnivaló, osszojjunk kérem !

1) párszáz romkocsmatöltelék diák BAJNAI ellen tüntetett

2) a jelenlegi 50 000 hejett 100-120 azer fog INGYEN tanulni ezután

3) 200-200 milliárd ... .... felsőoktatás vs. közgép...
legyen népszavazás mejiket választyuk...
pont anyit l*p a közgép évente mint amibe az összes ingyenes felsőoktatás kerülne...

Frizuravarjú 2012.12.11. 19:13:41

"ez a "bátor és cselekvő" kormány ezen a területen is elindul a változások útján"

Meg is kapja majd a buksisimogatást érte izraelből a bankároktól. Jó adós nem pazarol diákokra. Megszorít, fizet, örül.

debreceni.blog 2012.12.11. 19:25:18

"Szóval ez a „nincs tandíj, diákhitel van" duma azért mégiscsak a józan ész határának illegális átlépése."
www.vagy.hu/tartalom/cikk/3496_orban_a_szarban

Éhes_ló 2012.12.11. 19:33:19

Mondjuk buktor kinyitotta a pofonládát és ez nem is baj, ráfér és a bandájának is elkel.
DE
Libajnai abból adott anno, amit ma vissza kell fizetnünk.
Ezt nem árt fejben tartani.
Ettől még szét lehet rúgni buktorák hátsóját.

Keresztyén és Magyar (törölt) · http://szentkoronaradio.com/ 2012.12.11. 19:41:48

Továbbra is tartom azt a véleményemet, hogy ez egy felfújt probléma, aminek fenntartásában bizonyos baloldali üzleti körök érdekeltek.
Egyik héten Semjén Zsoltot hurcolják meg, másik héten Hoffmann Rózsát.

Minden blog most ezzel foglalkozik, ahelyett, hogy az országban végbemenő pozitív eseményekről cikkeznének.

Fufo 2012.12.11. 19:54:38

@Keresztyén és Magyar: Mik azok a pozitív események?

EddieCivic4g 2012.12.11. 19:58:57

@Keresztyén és Magyar: Talán mert "az országban végbemenő pozitív események" csak Matolcsy fejében léteznek. A semmiről elég nehéz írni...

Brokátor Emőke 2012.12.11. 20:02:23

Árulja el végre valaki, hogy ha fogyasztási cikkekre megérte devizában eladósodni a társadalmi mobilitásban oly' érdekelt néptömegeknek, akkor tanulmányokért, forintban miért nem?

EddieCivic4g 2012.12.11. 20:02:49

@Éhes_ló: "Libajnai abból adott anno, amit ma vissza kell fizetnünk.
Ezt nem árt fejben tartani." Már Gyurcsány sem akart annyit adni, de jött valami O.V. nevű egyén valami szociális népszavazással. Rémlik? Ezt sem árt fejben tartani!

EddieCivic4g 2012.12.11. 20:12:54

@Brokátor Emőke: "...tanulmányokért, forintban miért nem?" Ezt O.V. már pár évvel ezelőtt megmagyarázta.

Brokátor Emőke 2012.12.11. 20:18:00

@EddieCivic4g: Bocsánat, de én nem forgatom napi rendszerességgel az O.V. összest. Nézd csak, ha jól tudom, bár diplomázott, de nem szakvizsgázott, mégis milyen jól el van papír nélkül.

Dexter... (törölt) 2012.12.11. 20:44:02

Miközben teljesen jogos a felháborodás a kormány döntése és kommunikációja ellen, talán érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy biztosan jó lenne-e, ha a régi rendszerhez térnénk vissza. Poszttal ellentétben én úgy érzem, hogy az ellenzők a korábbi állapotokat akarják visszaállítani.
Persze lehet azt mondani, hogy az a mostaninál jobb lenne, csak hát ez 2012-ben már kevés.

A bejegyzés többi részével teljesen egyetértek, csak annyit fűznék még hozzá, hogy egyetemi polgár ideája sok oktatótól is teljesen idegen.

EddieCivic4g 2012.12.11. 20:52:34

@Brokátor Emőke: Nagy vonalakban úgy hangzott a beszéd, hogy ő sem lenne ott, ha fizetni kellett volna a tanulást, és nem hagyja, hogy másoktól elvegyék a tanulás lehetőségét...
Én sem forgatom, emlékszem rá:)

Brokátor Emőke 2012.12.11. 20:57:19

@EddieCivic4g: Akkor fel kell tenni a kérdést, hogy a magyar társadalom jobban járt-e úgy, hogy ő megkapta a tanulás lehetőségét.

EddieCivic4g 2012.12.11. 20:59:23

@Dexter...: Nem kell a régihez visszatérni, lehetne valami ésszerű megoldás is. Egyszerűen túl sok magyar viszonylatban az az összeg, amit kitaláltak. És hogy rám lehessen fogni a demagógiát is /:)/, fociakadémia 2milliárd, amerikai alapítvány 4milliárd, határontúli felsőoktatás 4milliárd, és még hosszan lehetne sorolni.
Nekem egyszerűen úgy tűnik, hogy OV bosszút akar állni az országon a 2002-es vereségéért...

EddieCivic4g 2012.12.11. 21:01:18

@Brokátor Emőke: Sajnos nem. De ki tudná ezt előre eldönteni? Attól, hogy valaki ki tudja fizetni a felsőoktatást, még lehet belőle ugyanekkora barom

hower 2012.12.11. 21:01:34

@Brokátor Emőke: Kedves Emőke néni (szólíthatlak-é imígyen?), a kérdésedet a maga metafizikai mélységében csak egy komplett filozófuskamara tudhatná tenéked kibontani. Legyen most annyi elég, hogy Viktor útmutatásai szerint: eladósodni rossz, ördögtől való dolog, mely nem csak nyomorba dönt, de mert a függetlenségünket is elrontja. Ámde nékünk a szabadságharc lételemünk, ezért hitelt fel nem veszünk.

hower 2012.12.11. 21:04:27

"Több mint egy éve írtuk itt, hogy eljön majd egyszer az idő, amikor Orbán úgy kerül szembe egykori önmagával a Hoffmann-féle tüntetéseken, hogy esélye sem lesz a saját pálfordulásaival szemben. Eljött."

www.vagy.hu/tartalom/cikk/3496_orban_a_szarban

És valóban. Addig forgatta a köpönyeget az istenadta, hogy mostanra tökig belegabalyodott.

Éhes_ló 2012.12.11. 21:07:11

@EddieCivic4g: miről akarsz meggyőzni?
Elqró már kukában van, most - hála a mérges diákoknak és a szüleiknek, nagyszüleiknek - megy utána a buktorhaverja is.
Erről?
Erről nem kell.

EddieCivic4g 2012.12.11. 21:14:04

@Éhes_ló: Jó, de mit keres Oszkó... Akarom mondani, hogy jön ide Bajnai? Mi köze van az elmúlt 2,5 év alatt elkövetett ámokfutáshoz?

Brokátor Emőke 2012.12.11. 21:16:38

@EddieCivic4g: Ha diplomás barom, akkor az a felsőoktatás felelőssége.

@hower: Abból, hogy OV hiteltelen és sokszor megkérdőjelezhető a tevékenységének hasznossága még nem következik szükségszerűen az, hogy minden marhaság, amit kifundál. Divatos most emlegetni a szociális népszavazást, ahol pont fordítottak voltak a szerepek. Most mindenki az akkori ellenérveket bányássza elő. Valamelyest komikus ez.

hower 2012.12.11. 21:23:52

@Brokátor Emőke: Én azt nem is mondtam, hogy minden hülyeség, amit kifundál. Ugyanakkor nem lehet kifogás az ellen, hogy a Mester egykori szavait most is fellapozzuk, és rákérdezzünk, hogy vajon melyik érvelés hibázik: az akkori vagy a mostani?

Éhes_ló 2012.12.11. 21:31:20

@EddieCivic4g: ugyan annak a bandának a része.
egyik mocskosabb, mint a másik.
Én nem 2,5 évre vagyok képes emlékezni.
Sőt.
Sokkal többre.
Nem kérek egyikből sem.Picit se.

Dexter... (törölt) 2012.12.11. 21:36:19

@EddieCivic4g: Én nem leszek demagóg, kormányzati kommunikáció 100 milliárd, egykulcsos adó 300 milliárd, nyugdíjak értékállósága 100 milliárd.

Ettől még a probléma létezik, lehet és kell is többet költeni oktatásra csak nem mindegy hogyan. A régi rendszer rettenetesen pazarló volt, az még mindig jobb, mint amilyet a kormány be akar vezetni, de ahhoz kevés, hogy valóban európai szintű és használható tudást adjon.

"OV bosszút akar állni az országon a 2002-es vereségéért"
Ha valaki akkor én nem kedvelem Orbánt, de szerintem a drága miniszterelnökünk döntéseit nem az érzelmek vezetik, hanem színtiszta hatalomvágy, és a cinikus politikai racionalitás.

@hower: +1

Brokátor Emőke 2012.12.11. 21:37:12

@hower: Való igaz. Nekem csupán az nem tetszik, hogy most olyanok próbálják meglovagolni ezt a hullámot, akiknek ha fellapoznánk az akkori állásfoglalását, bizony pironkodhatnának.

EddieCivic4g 2012.12.11. 21:42:27

@Éhes_ló: Ezért kéne a fideszt is eltakarítani. De úgy nem fog menni, ha mindig visszafelé mutogatunk. Orbán baromságaira nem az a jó válasz, hogy Gyurcsány, vagy Bajnai, hanem az, hogy Orbán takarodj!
Szerintem...

EddieCivic4g 2012.12.11. 21:50:29

@Dexter...: Ez mind igaz, de vajon a nemtandíjként beszedett pénz vissza lesz forgatva az oktatásba, vagy azt is elverik mindenféle baromságra?

Éhes_ló 2012.12.11. 21:51:28

@EddieCivic4g: az nem takarítás, ha a rohadt káposzta helyett visszatesszük a penészes kenyeret, vagy a záptojást.
Mindet ki kell hajítani.

EddieCivic4g 2012.12.11. 22:11:08

@Éhes_ló: Ami sajnos nem fog megtörténni, ismerve a választói szokásokat, és a felhozatalt. Így marad a rohadt káposzta és a záptojás helyett a száraz kenyér.

Dexter... (törölt) 2012.12.11. 22:17:29

@EddieCivic4g: "Ez mind igaz, de vajon a nemtandíjként beszedett pénz vissza lesz forgatva az oktatásba, vagy azt is elverik mindenféle baromságra?"

Én nem vitázom veled, de úgy érzem, hogy OV leváltásának vágya olyan erőssé vált sokakban, hogy közben kiveszett belőlük minden kreatív, konstruktív gondolat. A felsőoktatás már Orbánék előtt is szar volt, és a baloldalnak sem volt alaposan kidolgozott programja erre.
Ha ez kormány folytatja, akkor előbb-utóbb csődbe vezetik az országot, de ennél csak relatíve jobb az a vegetálás, ami 2002-10 között volt.
Persze én nem vagyok idealista, ezért 2014-ben Orbánék ellen szavazok majd, valszeg a Bajnaira.

@Éhes_ló: Akkor most mi legyen? Anarchia? Jobbik? Vagy egy másik Messiás?

jolaca 2012.12.11. 23:40:33

Kapcsolódna a Viktor -> HÖOK levélhez a friss hír, hogy a romániai választásokon 2/3-ot ért el a Ponta-párt (67%).
Üzenem tisztelettel Viktornak, hogy a fenti levélben tett nyilatkozata ("semmilyen meglepetést sem okoztunk") ez esetben is igaz: mivel megosztotta bábpárt létrehozásával és kampánytámogatásával az erdélyi magyarságot, az RMDSZ elveszített négy képviselőjén múlik ez az alkotmányozó többség - nem is beszélve arról, hogy Ponta éppen az RMDSZ-t készült felkérni ehhez partnernek, ami ugye kissé megnyugtatóbb lenne a nemzettestnek alaptörvényesített ottani magyarságnak...

Gratulálok, Viktor, még egy dicső eredmény nemzetmentő, tündérmese-építő fronton!

а nagy hohohorgász 2012.12.12. 03:35:28

1992. október: A Fidesz szorgalmazza az oktatási költségek növelését, elutasítja a felsőoktatásban a tandíj bevezetésének módját.

1995. március: Orbán Viktor, a Fidesz elnöke előadásában rámutatott, hogy kétféle megoldás között választhat az ország: vagy a dinasztizálás felé haladunk, amikor csak meghatározott, anyagi biztonságban lévő rétegek gyerekeinek adatik meg a magasabb fokú képzettség, vagy a polgárosodás felé, aminek feltétele, hogy mindenki számára lehetővé váljon a továbbtanulás. A Fidesz ez utóbbi mellett áll ki. Enélkül ugyanis szellemi topronggyá válhat az ország.

1998. május, a Fidesz kampányzáróján: A következő kormány feladata lesz, hogy követendő példává tegye Magyarországon a háromgyermekes családmodellt. Megismételte, hogy a Fidesz kormányzati pozícióba kerülése esetén ingyenessé teszi az első diploma megszerzését, és szeptembertől beszünteti a tandíj szedését.

2000. június: Nem tragédia az, ha valaki nem támogatja a koalíció államfőjelöltjét... az egyenes út az lett volna, amit 1995-ben alkalmazott az akkori ellenzék, vagyis saját jelölt állítása. A miniszterelnök fájlalta, hogy ezenkívül is sok a nem az Országgyűlésben olyan kérdésekben, amelyek az egész ország érdekeit szolgálják. Ezek közé sorolta a tandíj eltörlését és az új családtámogatási rendszert is. "Ezek a nemek a múlt mélységéből jönnek fel hozzánk."

2001. augusztus, Rogán Antal beszámol a Fidesz-elnökség álláspontjáról: A Magyar Szocialista Pártnak, amely kormányzása alatt a tandíj bevezetésével csökkentette a felsőoktatáshoz való hozzáférés lehetőségét, nincs erkölcsi alapja arra, hogy támadja a diákhitelrendszert.

2002. április: Orbán Viktor azt mondta: fel kell frissíteni az emberek emlékezetét, mert veszélybe került mindaz, amit 1998-ban a szocialisták nem szavaztak meg, így fennáll a tandíj bevezetésének veszélye, a lakástámogatási és a családtámogatási rendszer megszüntetése.

2006. szeptember: A Gyurcsány-kormánynak Orbán Viktor szerint sem erkölcsi értelemben, sem jogi értelemben nincs joga a megszorító intézkedések bevezetéséhez, mert az emberek nem a tandíj és a vizitdíj bevezetésére szavaztak.

2006. november: Orbán Viktor szerint a költségvetés "rácsapja az ajtót a szegény gyerekekre", mert a tandíj bevezetésével elzárja az utat a tanuláson keresztül vezető személyes felemelkedés lehetősége elől.

2008. január: Az igenek többet jelentenek, mint a vizitdíj, a kórházi napidíj és a tandíj eltörlése. Nemcsak rossz intézkedéseket, hanem egy rossz politikát akarunk eltörölni, le akarunk zárni egy kudarcokkal teli korszakot, azt akarjuk, hogy a népszavazás megváltoztassa a politikát Magyarországon, és egy új korszakot nyisson meg.

2008. március: A tandíj mellőzésével is lehet fejleszteni az egyetemek és főiskolák működését.

2008. december: A modern jobboldal megszületésének szempontjából is rendkívül fontos volt a népszavazás, mert azt a leckét adta, hogy a politikában az első helyen az emberek mindennapi életét érintő kérdéseknek kell állniuk, mint az egészségügy, a tandíj, a megélhetés, az árak vagy a munkahelyek.

2010. április, a kormány programjában a felsőoktatásról: Jelenleg a felsőoktatásban szerezhető diplomák felére nincs piaci kereslet, ezért a felvételizőknek több információt kell adni a szakok piaci értékéről.

2011. március, az első Széll Kálmán-terv: A felsőoktatási rendszerben sokkal átgondoltabban, tervszerűen kell érvényesíteni az ország egészének céljait, benne az államadósság csökkentését. Ennek érdekében az államilag finanszírozott helyek számát évről évre a gazdasági lehetőségek függvényében állapítja meg a kormányzat, a képzés belső összetételéről pedig szintén a kormány hozza meg a szükséges döntést.

2012. április, második Széll Kálmán-terv: A magyar állam kiterjedt támogatási rendszerrel segíti elő a felsőoktatási intézményekbe való bejutást. Ennek eredményeként 2011-ben a felsőoktatási rendszerben lévő hallgatók kétharmada teljes állami támogatásban részesült. Ez az arány a 2012-ben belépők esetén is biztosítható állami ösztöndíjas és részösztöndíjas támogatási formával.

2012. július: A tandíjnak ellensége vagyok, és az is maradok. Nem a tandíj, hanem egy olyan rendszer kell, amelyben az állam a szegényebbeknek is megadja - egy hosszú lejáratú kölcsönön keresztül - azt a lehetőséget, hogy saját magukat kiiskolázzák.

2012. október: Tandíj nem lesz, semmilyen fizetési kötelezettség nem zárhatja el egyetlen fiatal előtt sem a felemelkedés útját [...] A tandíj az a fizetendő összeg, amelyet ha a diák nem tud letenni, nem járhat iskolába. Ezzel szemben a diákhitel olyan rendszer, amellyel mindenki járhat iskolába, a tanításának költségeit az állam előre kifizeti, a visszafizetést pedig halasztottan, nagyon alacsony kamattal teszi lehetővé.

а nagy hohohorgász 2012.12.12. 03:37:10

Milyen érdekes. Kormányon már nem lehet csak úgy pofázni mint ellenzékben.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2012.12.12. 07:12:06

Az igazság az, hogy igaza van a kormánynak!
1., az oktatás színvonala borzasztó
2., csődöt vallottak, mert nincs kit oktatni, antiszociális nemzedékeket neveltek ki, és nincs gyermek
3., nem csak gyermek nincs, hanem érettségivel rendelkező gyermek nincs.
4., szociális helyzete a legtöbb családnak olyan, hogy nincs lehetőségük a gyermeket felsőoktatásba íratni...
5., Mivel népesség csökkenés van, nincs szükség sem tanár, pedagógus, sem építés területre való képzésre
6., az egészségügyi képzés fölösleges, lévén kimennek külföldre
7., a humánerőforrás kész tragédia, 30%-al magasabb a benne dolgozó emberek aránya, a diákok számához képest, mint a nyugati államokban!
8., gyakorlatilag csak a közszférába nyomják a diplomásokat, a kreatív versenyszférába meg csak a 30%-át a képzett embereknek!
9., a nyugati államokhoz képest, a gazdaságba csak a kilencede jut el a képzett diplomásoknak, olyan rossz az oktatás színvonala, hogy nincs szükség rájuk,
10., eszméletlenül viszi a pénzt az oktatás, a benne dolgozók jövedelme, főleg a felsőoktatáséban jelentősen meghaladja a versenyszféráét... nem éppen tisztességes dolog adón élősködni, míg a munkásember családot sem tud alapítani...

Akkor most mi a gond?! Miért vált az oktatás a társadalom ellenségévé?! Ilyen oktatásra nincs szükség...

Pipas 2012.12.12. 07:16:03

@Dexter...: Én nem leszek demagóg, kormányzati kommunikáció 100 milliárd, "
Itt három nagyságrendet tévedtél.

"egykulcsos adó 300 milliárd,"

It kábé 40%-ot.

"nyugdíjak értékállósága 100 milliárd. "

Ennek meg semmi értelme.

Pipas 2012.12.12. 07:18:41

@Con Storm: "az oktatás, a benne dolgozók jövedelme, főleg a felsőoktatáséban jelentősen meghaladja a versenyszféráét.."

Gondolom ezeket el is hiszed, ugye? Nem lehet könnyű. :)

kistesoka 2012.12.12. 08:08:24

Sír a sok diák mert ezentúl nem lesz fenékig tejfel, buli a főiskola/egyetem? Hát na bumm, akkor ezentúl nem minden nap fognak berúgni, hanem csak hetente egyszer.
Ideje volt ezt már meglépni, nagyon elfajultak a dolgok a felsőoktatásban.

rohadjmegARCgeci 2012.12.12. 08:55:11

@Pipas: Pedig így van.És nyilván nem a technika tanárról van szó,hanem inkább a dékánról meg az iskolatitkárról.

röhögő 2012.12.12. 08:55:37

@Pipas: Con Storm egy helyen ezt írta nekem. Szerinted normális?

"Con Storm válaszolt neked:

@röhögő: Hawkings multidimenzionális fizikai modelljének a filozófiai alapjait én dolgoztam ki, amit ő matekkal megtámogatott, és az elmélet egy könyv egy fejezetében meg is jelent évekkel azelőtt, hogy bejelentette mire készül...

Úgyhogy... ha le tudtam írni, a rezonancia dinamikáját a részecske reakció világnak, akkor hidd el tudom mit beszélek!

A magyarországi áltudományos életben sokkal több a dogma, mint az igazi valós világmodell...

A neutron mágnesesen és elektromos töltés szerint semleges, csak tömege és spinje van neki... a spinnek lehet 3 típusú rezonanciája ami alapján még be lehet sorolni... amint láttam valami debil ezt mosta össze maga a ezzel az állapotkategóriával...

http://magyarinfo.blog.hu/2011/06/25/gazdasagi_szabadsagharcunk_veget_ert#c13870162"

röhögő 2012.12.12. 08:56:47

Mellesleg hol van Blogger Gizda, hogy megmagyarázza, nincs is tandíj?

különvélemény 2012.12.12. 09:00:20

"Az nem csak üres statisztika, hogy a felsőfokú végzettség, ne adj isten tudományos fokozat az egyik legkomolyabb elősegítője a munkaerőpiaci lehetőségeknek."

Láttuk az elmúlt években..., az egyetemek öntötték a végzetteket, mégis mindegyik csak arra képes, hogy beüljön valami irodába 200 pengő fixért.
Hol van az értékteremtés, a vállalkozó szellem?
Csak magológépeket sikerült gyártani.

Tehát mutasd csak azt a "teli" statisztikát, nagyon várom.

sas70 2012.12.12. 09:07:12

@Keresztyén és Magyar: A cuclizmusban is ez volt a duma, hogy az újságírók miért nem a pozitívumokról akarnak cikkezni. Zengtek is az örömódák, csak mindenki tudta akinek volt esze, hogy rohadt az egész!

különvélemény 2012.12.12. 09:10:31

"Nem tűnt még fel senkinek, hogy miközben az egyetemek elvileg a fejlesztések, a fejlődés és a kreativitás központjai ez valójában egyik hazai műintézményről sem mondható el?"

A Zorbánnak feltűnt, most vonta meg az összes pénzt, így vagy elkezdenek az egyetemek egyetemként viselkedni, vagy bezárnak.
De a magyar itt is feltalálja magát, legközelebb már nem csak néhány, de az összes előadásra tanársegédet küldenek írásvetítővel, majd csak írásvetítőt, majd csak vizsgázni kell járni, tananyag az oktató könyve kívülről. Évente új kiadásban, hogy ne lehessen továbbadni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.12. 09:53:49

én nem tudok ennyire optimista lenni, félek, hogy "megunják és hazamennek" mielőtt elérnének valamit is.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2012.12.12. 10:08:53

@röhögő: Úgylátom a neonáci magyargyűlölő maffia tiltott adatbázisa még megvan! Örömmel látom, hogy a pufajkás gyerekgyilkosok gyerekei még tartanak annyira, hogy aktát vezessenek szerény tanyasi paraszti személyemről!

Most akkor félnem kell? Kiírtotok?!

jolaca 2012.12.12. 10:33:28

@Con Storm:
Ebből az egész tirádádból egy dolog tűnt igaznak: tanyasi paraszti személyed...

vantaan 2012.12.12. 10:35:19

@Keresztyén és Magyar: Te keresztényként hogy tudod összeegyeztetni elveiddel, hogy Semjén csalt és lopott??? ...vagy csak műkeresztény vagy??? 30 ezüst pénzre ácsingózó???

jolaca 2012.12.12. 10:52:58

@Keresztyén és Magyar:
Sorold a pozitív fejleményeket, lécci!... Biz'Isten olyan jó lenne már egy sor ilyenről hallani. Persze nem kormánypropagandára gondolok, abból van elég - tényleges pozitívumokra!

(Olyan szép az avatarod, rég nem találkoztam vele. Valami történelmi párt, ha jól emlékszem.)

okostojáska 2012.12.12. 11:02:39

Avval a résszel, hogy a felsőoktatás minősége gyakorlatilag minősíthetetlen, azzal teljesen egyetértek.
De mitől lenne változás? Az oktatók tudása megegyezik az egyetem minőségével, ami finoman szólva is igen alacsony. Tök mindegy mennyi pénzt kapnak, attól nem lesznek jobb szakemberek, jobb oktatók, nem fognak jobban tanítani. Ennyi van bennük. Ahhoz hogy jobb legyen az oktatás minősége, ahhoz első körben minimum olyan embereknek kéne oktatni, akik értenek is hozzá. Az ilyen embereket pedig elüldözték, ellehetetlenítették az elmúlt évtizedekben.

A mai felsőoktatás oktatói gárdája 95%-ban nem más, mint egy erősen szocialista kötődésű, kontraszelektált társaság. Amíg ezek nem távoznak, addig egy fillért nem szabad a felsőoktatásba tenni.

jolaca 2012.12.12. 12:31:16

@okostojáska:
Folytatom a gondolatmenetedet.
Amikor majd egy erősen Fidesz kötődésű, direktszelektált 95% fogja képezni az oktatói gárdát, akkor fogják megnyitni a pénzcsapokat. Igen, ez a jövő. Kétségeim sincsenek; a törekvéseket tekintve, legalábbis.
Egy dologban vagyok bizonytalan, hogy ez a - más területeken már megvalósult - lecserélés önmagában meg is oldja a minőség szárnyalását. Mintha eddig a szakemberek helyett pártkatonák felsorakoztatása ugyanúgy vált be, mint a boldog proletkultos időkben...

okostojáska 2012.12.12. 12:42:18

@jolaca: A mostani gárda leszerepelt, ami tény, a valóságban bizonyították alkalmatlanságuk.
Az általad leírtak fikciók, elméleti fejtegetések, aminek elvén nem vagy hajlandó másokat odaengedni, hogy bizonyítsanak.

Nem azon kéne erőlködni, hogy a régi leszerepeltek hogyan maradhatnak/tarthatóak ott, hanem le kell cserélni őket és megadni másnak a lehetőséget. Ha nem sikerül az újaknak, akkor rosszabb helyzetbe nem kerülünk, így veszteni való nincs, mert a mostaniaktól többre nem futja.

jolaca 2012.12.12. 13:06:39

@okostojáska:
Te nagyon tisztán és meggyőzően átlátod a jelent és jövőt.
Irigyellek, jó Neked.

andzsin 2012.12.12. 14:27:06

Mivel úgy látom oktató még nem járt erre, akkor megteszem most én:

Tegye fel a kezét, aki szeretne 108.000 nettóért 22 év tanulás után tanítani? Mert nem sokan vannak. Az ország első egyetemén tanítok, az elmúlt 12 évben senki sem akart a tanszékünkön jelentkezni egy kis munkára. Nem csodálom. Ezt csak elhivatottságból lehet csinálni.

És akkor teszem hozzá, hogy négyen vagyunk főállásúak évi 1000 hallgatóra.

És akkor ezért a 108.000 forintért lehet tartani előadásokat, szemináriumokat, fakultatív órákat, konzultációs órákat, megválaszolni a hallgatók emiljeit, évfolyamdolgozatokat javítani, szakdolgozatokat elbírálni, emellett kutatni, publikálni, tanulmányokat írni...stb.

Nem panaszkodom, mert én vállaltam, csak a tisztánlátás kedvéért.

A kontraszelekcióhoz teszem hozzá, hogy régen az átkosban valóban volt ilyen, én nekem nem volt hátszelem, az "érdemeim" miatt kerültem be.

Minden szakmában vannak "hüjék". Ez van emberek, nem tehetünk róla. De a többség az tisztességes.

röhögő 2012.12.13. 03:53:12

@Con Storm: Te komplett hülye vagy! :-))
Neked az akta vezetés hogy feljegyezzük a hülyeségeid?
Na mi van Hawkinggal? Beperelted már? :-))

"Con Storm válaszolt neked:

@röhögő: Hawkings multidimenzionális fizikai modelljének a filozófiai alapjait én dolgoztam ki, amit ő matekkal megtámogatott, és az elmélet egy könyv egy fejezetében meg is jelent évekkel azelőtt, hogy bejelentette mire készül...

Úgyhogy... ha le tudtam írni, a rezonancia dinamikáját a részecske reakció világnak, akkor hidd el tudom mit beszélek!

A magyarországi áltudományos életben sokkal több a dogma, mint az igazi valós világmodell...

A neutron mágnesesen és elektromos töltés szerint semleges, csak tömege és spinje van neki... a spinnek lehet 3 típusú rezonanciája ami alapján még be lehet sorolni... amint láttam valami debil ezt mosta össze maga a ezzel az állapotkategóriával...

magyarinfo.blog.hu/2011/06/25/gazdasagi_szabadsagharcunk_veget_ert#c13870162 "

röhögő 2012.12.13. 03:54:42

@okostojáska: "A mai felsőoktatás oktatói gárdája 95%-ban nem más, mint egy erősen szocialista kötődésű, kontraszelektált társaság. Amíg ezek nem távoznak, addig egy fillért nem szabad a felsőoktatásba tenni. "
- Idióta vagy.
süti beállítások módosítása