Már korábban is rossz érzéseim voltak a Paralimpia kapcsán, de most hogy a szemünk előtt zajlanak a rendezvény részletei, csak megerősödtek ezek a gondolataim.
Látom a neon-kék fényben úszó megnyitót a gyönyörű londoni stadionban és deja vu élményem van. Eljön az idős királynő másodszor is, igaz most nem helikopterről ugrik ki, de ott van. Ugyanazzal a komoly eleganciával integet. Jönnek be a sportolók, országonként felvonulva, nagy zászlók alatt, és amint elkezdődnek a versenyek látom ugyanazok közül a hátterek közül kilépni a sportolókat, ugyanazokhoz a medencékhez, hogy ugyanazokat a himnuszokat lejátszva átvegyék érmeiket.
Minden ugyanaz, és mégsem. A logó kicsit más, de ugyanazon a hídon lóg. A televízió már élőben nem közvetít, összefoglalót láthatunk. A név nem ugyanaz, de mindenkinek ugyanaz jut eszébe. Az Olimpia.
Az Olimpia a bajnokok ünnepe. És ki lenne nagyobb bajnok, mint azok a fiatalemberek, akik úgy keltek évek óta hajnalban, jártak edzésre, küzdöttek éveket az óra és versenytársaik ellen, hogy mindeközben fogyatékosságuk és környezetük elutasításának következményeivel is meg kellett küzdeniük. OLIMPIAI bajnokok ők.
Sors Tamás kicsattan az egészségtől. Irigylésre méltó kidolgozott izmai vannak, egész nyugodtan Gyurta Dani mellé állhatna, mindketten hatalmas teljesítményt nyújtottak. Nézve őt úszás közben nem sajnálat van bennem a keze miatt, hanem csodálat a kecses mozgása és a nagyszerű teljesítménye miatt. Ez a teljesítmény, a munka, a kitartás, az akaraterő, ami bajnokká tesz.
Az ókori Olimpiákon csak férfiak indulhattak. Azóta lettek női számok, vannak súlycsoportok, korhoz kötött több sportág. Logikailag nincs akadálya a speciális szükségletű emberek saját számait megszervezni az előzőek mintájára.
Egy párhuzamos száműzött rendezvény ez, a futottak még kategóriában, élő közvetítés helyett szemérmes összefoglalókkal. Az angolok láthatóan tettek gesztusokat. Az Olimpia megnyitóján nem lehetett nem észrevenni a fogyatékos embereket, a rájuk való utalásokat, amikkel deklarálták, hogy ők is nemzetük részei. Valószínűleg a helyszínek és események deja vu szerű ismétléseivel a kiáltó ellentmondást próbálják csökkenteni. De a lóláb kilóg.
Olvasom a cikkeket arról, hogy az Olimpia már így is túl hosszú, túl sok benne a sportág, sok a szereplő, logisztikailag nem lehet kivitelezni, nincs az a közvetítő, aki képes lenne egy hónapig adni az eseményeket. Nekem ezek nem érvek a Paralimpia lehasítása mellett, mert amitől tartanak, annak nagy része megtörténik. London még két hétig a versenyekről szól, az infrastruktúrát használják, és néhány sportág helyének átgondolásával szerintem még befért volna ez a pár nagyszerű ember a nemzeti csapatokba. Sokkal többet nyerne a világ a fogyatékosok befogadásával, mint amennyi gondot venne magára. És ez a mondat nem csak az Olimpiára igaz.
Azt gondolom, amit most látunk az még nem az olimpiai mozgalom kiteljesedett formája. Egy úton vagyunk, amin nők már jöhetnek, a fogyatékosok azonban még nem férnek bele az Olimpiai eszményképbe. A képek, amiket a napokban látunk, nem igazolják ezt a különbségtételt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
fűzfavirág 2012.08.31. 20:07:31
Szerintem tisztességesebb külön versenyeztetni a paralimpikonokat, mint belökni őket az olimpikonok közé, ahol az első körben elvéreznek és soha képernyőre nem kerülnek, de még garantáltan rosszul is érzik magukat, hogy lám, ennyit ér a sok munkájuk.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.08.31. 20:09:32
PARALIMPIA 2012
Londonban sej van sok para-
-limpikon, de nem kell para,
Mert a sok jó ember a kis
Helyen elfér, még, ha vak is.
Vakság, félláb s juharfakar
Nem gát, ha az ember akar
Lenni reményt adó ikon,
Azaz hős paralimpikon.
Sőt ott kellék is a hiány,
S pölö egy lábnélküli lyány,
Akinek kerekesszék kell,
Érmet nyer szekérderékkel.
Jó, hogy van felnőtt és tini,
S érvényes a Coubertin-i
Részvételfontosság elve,
Meg, hogy ne fuss sörrel telve!
Végtagszám négy, három, kettő?
Mindegy! Fő, hogy ember lett ő,
Aki küzd és bízva bízik!
Word-ök erről don’t come easy-k…
ILLUSZTRÁLVA:
fradyendre.blogspot.hu/2012/08/paralimpia-2012.html
Zsoolt · http://www.annyit.blog.hu 2012.08.31. 20:11:14
Mylady 2012.08.31. 20:30:02
Szerintem a poszter is ilyesmire gondolt.
Mylady 2012.08.31. 20:30:49
kadet93 2012.08.31. 20:52:06
Kivancsi 2012.08.31. 20:58:24
kadet93 2012.08.31. 21:07:56
KenSentMe 2012.08.31. 21:11:38
látjátok feleim szümtükkel 2012.08.31. 21:14:26
Hát ez ennyire egyértelműen nem jön át a blogból, de a felvetés nekem nagyon bejön. Igzad van.
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.08.31. 21:23:02
Prunus Spinosa 2012.08.31. 21:25:32
Hogy te mennyire érdekesen szemléled a világot...
Sors Tamás: 100 m, pillangó: 59,23 másodperc
Michael Phelps: 51,21
Szerinted TESTI ADOTTSÁGAIKAT tekintve ki harcolt és szenvedett többet a saját eredményéért?
Kinek a teljesítménye "emberfelettibb"?
Mi van a te fejedben, te jó ég?! És csak nagyon csendesen jegyzem meg, az olimpikonok és paralimpikonok EGY FAJBA tartoznak. Lovak és macskák... döbbenet.
kadet93 2012.08.31. 21:35:45
1walaky 2012.08.31. 21:53:55
kadet93 2012.08.31. 22:04:21
tmolni 2012.08.31. 22:06:02
kanálwarrior 2012.08.31. 22:18:26
kadet93 2012.08.31. 22:31:15
phaidros 2012.08.31. 22:31:35
Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.08.31. 22:45:16
Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.08.31. 22:48:48
Az egészségeseknek nem lesz esélye a kiborg-mutánsokkal szemben. És eljô majd a világ amikor az egészséges önként fekszik majd be a csonkoló mûtétre, csak hogy felcsatolhassa végre a nagy teljesítményû implantot....
patkányarcúáginéni 2012.08.31. 22:50:45
madandcrazybird (törölt) 2012.08.31. 22:51:07
En felek toluk. Van egy kolegam, Stuart. Ugy nez ki mint quasimodo. Komolyan. Szerintem rola formaztak a figurat. Mindig felek hogy ugy fogom hivni egyszer.
komplikato 2012.08.31. 23:07:58
Érdekes, mert én teljesen az ellenkezőjét gondolom. Ott van ám csak igazán.
És még van aki a japánokat tartja furának, ők legalább annak drukkolnak aki JOBBAN küzd, nem annak, akinek eleve minden könnyedén megy. De gondolom úgy sem érted.
kadet93 2012.08.31. 23:32:52
bigthereal 2012.08.31. 23:48:16
Bambano 2012.08.31. 23:50:42
komplikato 2012.08.31. 23:58:50
Van aki szerint mutáns, van aki szerint meg a világ legtitkosabb doppingját szedi és tőlem kérdezed meg ezt? :D
adrfst 2012.09.01. 00:01:52
Advanced Flight 2012.09.01. 00:16:12
Alaister Grand 2012.09.01. 00:43:37
Hogy itt mekkora sötétségbe és embertelenségbe botlik az ember, ha nem vigyáz... :(
MarbleC 2012.09.01. 00:47:07
fourgee 2012.09.01. 02:11:52
Nem az eszményképpel és az emberek felfogásával van a baj, hanem egy szervezettel, amelyik annak idején tiltakozott a "Paraolimpia" név használata ellen, ezért lett Paralimpia. A szervezet, amelyik Youtube-ról állandóan levadássza az olimpiai megnyitóról felkerülő videókat, mert hogy az az ő tulajdonuk.
Sokszor olyan érzésem van, hogy ez nem a sportról, hanem komoly pénzekről szól. Majd ha a sportról fog szólni, ha a youtubeon fennmarad a megnyitóról feltöltött videó, ha majd nem lesz letiltva a "paraolimpia" név, akkor a fogyatékkal élő emberek is indulhatnak majd.
Void Bunkoid 2012.09.01. 03:17:53
Mert ennyi erővel ja, töröljük el a pénzt, meg a gazdaságot, sőt alapvetően a civilizációt is, mert az rossz - ahogy vesszük. Alapvetően civilizálatlannak lenni jó dolog, mert az állatok pl nem hazudnak, nem ármánykodnak egymás ellen, nem használják ki egymást és nem nyerészkednek egymáson.
Viszon civilizált emberként biztos a szívedre vennék, ha egy ilyen röpke uncivilizáció során én egyszercsak megjelennék nálad, civilizáltan becsengetnék, utána közölném veled, hogy én nagyobb és erősebb vagyok nálad, így most elveszem a "barlangodat", a nődet is, téged pedig megöllek, utána pedig megeszlek zöldségkörettel - merthogy civilizálatlanul ezt is szabad :)
Void Bunkoid 2012.09.01. 03:20:39
neoteny · http://word.blog.hu 2012.09.01. 04:23:12
"az állatok pl nem hazudnak, nem ármánykodnak egymás ellen, nem használják ki egymást és nem nyerészkednek egymáson"
Mindegyik viselkedésformára akad példa bőven: ragadozók, paraziták... de még fajokon belül is előfordul az ilyesmi.
A Discovery Channel meg az egyéb wildlife show-k jól megélnek abból hogy épp' az ilyesmit mutogatják. Akinek szeme van, látja.
queenlly 2012.09.01. 07:21:47
hozzáteszem (bár asszem már elástam magam eléggé), hogy nem lenne ez olyan rossz ötlet, ha megegyeznénk 4-5 versenyszámban, ami kifejezetten csöki, mondjuk a csörgőlabdás foci vagy ilyesmi és azt bevennék a programokba. ezzel kiválló reklám lenne a csökiknek. lenne olyan szám amiben jobbak, ügyesebbek, gyorsabbak az épeknél, és engem, mint nézőt szórakoztatna.
Tapmancs 2012.09.01. 07:38:41
Egyéves Önkéntes 2012.09.01. 07:45:00
Nekem egyik haverom indult és az egész egy nagy gagyi a normál-olimpiához képest.
Pont azt erősíti bennük, hogy csak másodrendűek.
Canis Lupus Libertas (törölt) 2012.09.01. 07:58:03
Azt azonban mindenképpen megosztanám, ha Pistorius indulhat az épek versenyén, akkor hess a paralimpiáról, ill. fordítva. Mert egy nem létező vádli nem görcsölhet be, egy nem létező boka nem bicsaklik ki, egy szénszál lábszár viszont eltörhet, ami egy ép sportoló pályafutását kettétörheti... Úh ezt a kecske okfejtést az előny/nem előny témában nem tartom korrektnek...
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2012.09.01. 08:04:21
a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.09.01. 08:28:47
Arra kíváncsiak, mire képes az emberi faj. Mint ahogy általában arra emlékezünk, aki először mászott meg egy csúcsot, először repült át egy óceánt, először ért el ekkora és ekkora sebességet, és nem arra, aki másodszor, pedig milyen nehéz gyerekkora volt/milyen szegény országból jött/milyen pocsék cipőben kellett edzenie/mennyire kevés támogatást kapott stb. Az ember ilyen.
Amúgy Oliver Sacks alapgondolatát tisztelem, aki neurológusként az adott ember állapotához/lehetőségeihez képest mutatott fejlődését, erejét, kitartását tartja a legfontosabbnak - vagyis a Paralimpiáról igenis szükség van jó történetekre, megdöbbentő riportokra. De a Paralimpiának ez a szerepe, nem más.
Az átlagember, aki megveszi az eseményen reklámozott kólát/chipset/mobiltelefont le fogja szarni a szép elveket, következésképpen a reklámozó cégek is.
A Paralimpiát szerintem inkább még jobban el kellene választani az Olimpiától, és egy teljesen más világban pozicionálni, ahol sokkal fontosabbak az egyéni történetek, sokkal színesebb a mezőny, máshol vannak a hangsúlyok.
Hell0 · http://csaladinapkozibudapest.hu/ 2012.09.01. 08:35:28
XocoLatte 2012.09.01. 08:44:00
kristofxx 2012.09.01. 08:45:14
XocoLatte 2012.09.01. 09:01:00
Ehhez képest a Paralimpia valóban egy vidéki harmadosztályú focimeccs közvetítés és felhajtás nélkül.
Nyilván a két esemény körül lebzselő hivatásos megélhetési bürokraták által lenyúlható és az élsportolók számára megkereshető szponzori pénz nagysága miatt a különbség, és a pénzeket biztosítók egyelőre (vagy örökre) nem látnak akkora bizniszt a sérültek olimpiai versengésében, mint amekkora az "egészségesek" versenyeztetésében (cirkuszában) létezik.
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.01. 09:06:08
Prunus Spinosa 2012.09.01. 09:32:13
Hát, mondjuk abból, hogy M.P.-nek két egyforma, csimpánz méretű karja. :)
Prunus Spinosa 2012.09.01. 09:40:04
Mylady 2012.09.01. 09:41:44
ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.01. 09:46:42
De igazából majd eljön az is.
Addig is drukkolunk a mieinknek, ahogy minden más nemzet is, és figyeljük a híreket...
Pl. és a normál olimpiát se néztem, mert nem érek rá. De ez nem jelenti, hogy ne érdekelt volna.
Mylady 2012.09.01. 09:54:20
Volt egy osztálytársam (12 évig), akinek nem fejlődött ki teljesen az egyik keze. Nálunk soha senki nem bántotta, gúnyolta ezért (pedig tudjuk, milyenek a gyerekek), talán azért sem, mert nem volt másként kezelve, mint mi. Nem nyavalygott, nem kért segítséget, megcsinált mindent, amit kellett, és nem hivatkozott soha a hiányzó kezére. Így volt nevelve. És a tanárok sem kivételeztek vele. A tesitanárnak elég volt egyszer rádörrennie, hogy "ha azt mondom, két egykilós súlyzó, akkor te értelemszerűen egy kétkilósat veszel". Ennyi.
(Aztán volt a TV-ben egy olyan ifjúsági sorozat, ahol azokat a fiatalokat mutatták be, akik valamilyen óriási teljesítményt értek el. És ott mutattak egy fiút, akinek pont ugyanolyan rendellenessége volt, mint az osztálytársamnak. A műsorban úgy adták elő, mintha hős lenne, mintha valami emberfeletti lenne, hogy ő egyáltalán boldogul az életben és még biciklizni is tud. Én a másik oldalról meg erősen csodálkoztam.)
Szerintem az lenne a normális, ha pontosan úgy kezelnénk őket, mint bárki mást, a helyzetükből fakadó kisebb-nagyobb különbségekkel. És ebbe bizony beletartozik az, hogy ha lehet, ugyanabba az iskolába járnak, ugyanazt a sportot űzik és ugyanott versenyeznek. Elismerve ezzel, hogy közénk tartoznak, hiszen nem mások, mint mi.
rooklin 2012.09.01. 10:12:40
A "fogyatékos ember" 16 leütése helyetti, ötbetűs "csöki" kifejezés négyszeri használatával 44 karaktert spóroltál a bejegyzésed alatt.
Ahhoz, hogy a 93 leütéses kezdeti befektetésed megtérüljön, a lábadat további öt alkalommal kellett volna a fogyatékkal élő emberekbe beletörölnöd. Mi történt, menet közben rádjött a nagyvonalúság, vagy lustálkodni se tudsz rendesen?
smartdrive 2012.09.01. 11:09:25
smartdrive 2012.09.01. 11:10:54
Julian Adler 2012.09.01. 11:25:40
akik saját lelki nyomorukat, tethetetlenségüket a fogyatékosok elleni uszításban látják kompenzálni.
Nekik üzenem: fogyatékossá válni nem kívánságműsor. Néha elég egy rossz lépés, egy hibás döntés és kész a baleset, törik a gerinc, szakad a láb... és jön a kerekesszék, a para-világ
izgalmas valósága.De nem nektem, mert ti ekkorra belepusztultok a saját önsajnálatotokba.
rug82 2012.09.01. 11:46:37
A testi fogytékosok 100%-os emberek - Stephen Hawking -nál intelligensebb ember kevés van - de gondolom eszébe nem jutna kerekes székével bohóckodnia egy ilyen nevetséges reklámon!!
A szellemileg retardáltak pedig mióta számítanak embernek?? ("Az ember, gondolkodó lény, ez az, ami megkülönbözteti az állatoktól - Hegel")
¿Qué tapas hay? 2012.09.01. 12:29:28
Az olimpia a showbusiness része, egy költséges, de - egyesek számára - jól jövedelmező, világméretű látványosság. Annál jövedelmezőbb, minél többen kiváncsiak rá. Ennek megfelelően évtizedek óta kártyáznak a programba illesztett, illetve onnan kizárt sportágakkal, a közvetítési menetrenddel; annak érdekében, hogy a leggazdagabb célcsoport által leginkább nézett versenyek kerüljenek a közvetítési menetrend kedvező helyeire.
A paralimpia nézettsége töredéke az olimpiáénak. Nézik a rokonok, meg a versenyen induló érdekeltek szervezeteinek szimpatizánsai. Kizártnak tartom, hogy egyidejű rendezés esetén bármely paralimpiai esemény belekerülhessen a legjobban nézett idősávokba.
Bár kétségtelen, a párhuzamos megrendezés sokkal kihasználtabbá tehetné a rendezvény idején a klnf. helyszíneket. 14-05-ig (UTC) menne az olimpia, 05-14-ig a paralimpia, vagy valami ilyesmi.
kadet93 2012.09.01. 12:31:29
almatan 2012.09.01. 12:34:08
Egyébként a poszttal teljesen egyetértek, és szerintem csak idő kérdése, hogy a jelenlegi hozzáállás megváltozzon. Bár a kommenteket elnézve...
kacaj hangosan 2012.09.01. 12:39:42
Igen, 8 másodperc rohadtsok! Láttátok ti egyáltalán az olimpiát? Ezredmásodpercek döntöttek! Volt, hogy holtverseny volt! 8 másodperc?!?! Az olimpia arról szól, hogy a legeslegjobbak versenyeznek, hogy abból hirdessenek egy fuulllegeslegjobbat... Nos egy fogyatékos ember nem lesz közöttük! És hülyeség, hogy fogja meg a kezét, és avval fusson! Akkor az nem olimpia, hanem vicc.. a gyorsaság a lényeg, v a távolság v mittoménmilyen számot nézünk...
Örüljön a hátránnyal induló, hogy eljutott az olimpiáig, és összemérheti tudását a többi csúcsfogyatékos társával!
Az tényleg rohadékság, hogy ezt már nem közvetítik úgy, de hát ez meg azt mutatja, hogy SENKI már bocsánat azt a 2%-ot, de SENKIT NEM ÉRDEKEL A FOGYATÉKOSOK CSÚCSOLIMPIÁJA, mert pl. engem, kifejezett kínos helyzetbe hoz őket nézni, mert nem tudok mit kezdeni velük. Sajnálni nem akarom őket, mert nem is akarják, ha azt mondom, nem bírom nézni és elkapcsolok, akkor mekkora egy szemét vagyok, ha nézem és fogom a fejemet, akkor mekkora egy szívtelen dög vagyok...
Inkább nem foglalkozom vele, de elolvasom a teljesítményüket!
Valamikor olvastam, hogy a vizilabda válogatottban volt egy féllábú csapattárs... Meg volt félkezű lövőnk is... Nem verték nagy dobra, hogy fogyatékosok..
Persze felmerül a kérdés, hogy akkor most miért nem lehet nekik együttversenyezni... Mert sokan azt hiszik, hogy azért mert bénák, majd jár nekik kiskapu, és -tisztelet a kivételnek - de nem edzenek úgy. NEM TUDNAK.
De ha mégis tévednénk, és van aki úgy edz, mint a kisangyal, és megüti a nevezési időt az épek kategóriájában (ld. a protézises futó), akkor kijut a többiek közé... Addig meg nem értem, hogy most mit pattogunk. Inkább örüljünk neki, hogy jönnek az aranyak innen is, aztán ha valaki kiemelkedően tehetséges, akkor úgyis átjut az épek közé...
ÉS ne akarjuk összemérni őket, mert akkor úgy kéne tekinteni, hogy két 100%-os ember, akkor viszont utolsó a fogyatékos, ha viszont két fogyatékos-t nézünk, akkor meg a tényleges fogyatékos ismét utolsó... NEM LEHET őket összemérni csak úgy.
Ah,most jobban érzem magam........
killercsiga 2012.09.01. 12:55:31
nem uszításról van itt szó, egyszerűen csak annyi, hogy az egészséges emberek nem szeretik a nem egészséges emberek látványát. ez genetikailag kódolva van, lét- és fajfenntartási optimalizáció miatt. ettől még lehet tisztelni a fogyatékos embereket, de ha nincs semmilyen érzelmi kötődés (pl. családtag), akkor nem egyszerű legyőzni a velük kapcsolatos kényelmetlen érzést.
nem szép dolog ilyet mondani? lehet, de attól még így van.
Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2012.09.01. 12:56:47
Bár nem rossz ötlet egyszerre rendezni.
De az emberek a "sztárokra" kíváncsiak inkább.
Egyébként nekem már az is szép dolog hogy rendeznek paralimpiát.
XocoLatte 2012.09.01. 13:19:30
Lehet, hogy addig jó a paralimpiának, amíg nem válik a globális showbiznisz martalékává?
Julian Adler 2012.09.01. 13:37:13
Én nem említettem uszítást, csak ostobaságot, de azt fenntartom.
egyénként igazad van, ezeket az okokat én is ismerem, de:
1.) Ha én egy jelenséggel, dologgal nem értek egyet, pláne nincs ismeretem, tapasztalatom a dologról,
akkor nem írok be ommenteket, amik esetleg másokat sérhetnek.
2.) Statisztikailag minden magyar családban, rokonságban van legalább egy fogyatékos személy, ezért én az empátia
hiányát mésban keresném.
Arról nem is beszélve (amitől írtam, hogy bárki azzá válhat.)
Az ide kommenteket írók meg esetleg önkormányzatokban, hivatalokban, isten ne addj a nagypolitikában is dolgozhatnak,
ahol intoleráns magatartásuk, ostobaságuk komoly károkat okozhat. Ma a fogyatákosoknak, holnap másoknak.
Levaia 2012.09.01. 14:02:02
Nem gonoszságból, hanem mert egyeseknek szükségük van megtapasztalni dolgokat. Akkor majd fogjátok értékelni a paralimpikonok teljesítményét.
papaci 2012.09.01. 15:18:01
Kopi3.14 2012.09.01. 15:45:40
Kopi3.14 2012.09.01. 15:51:02
kadet93 2012.09.01. 17:01:13
Jula2 2012.09.01. 23:03:16
Itt az olimpia kapcsán meg, nézzünk egy példát, mondjuk az iskolából. Az kap ötöst, az kapja a legjobb jegyet, aki a legjobban teljest. Aki meg kitartó, sokat dolgozik, az a szorgalmára kap ötöst, akkor is, ha mindez neki csak arra elég, hogy egy kevésbé kiváló jegyet szerezzen. Az olimpiák is ilyenek, az olimpia a legjobbak versenyéről szól, ki a leggyorsabb, legügyesebb, legszebb, legmagasabbra/legmesszebb ugró... A paralimpia meg a szorgalom és kitartás meg a küzdeni akarás versenye. Övéké a szorgalom aranyérme. Ugyanolyan becsülendő, ugyanúgy fel kell nézni rájuk, de egészen más a kettő.
Hogy kit melyik érdekel, az személyes, de az uszítás után kíváncsi lennék rá, hogy a kedves cikkíró fel tudná-e sorolni a magyar paralimpikonokat, és hogy melyik számban indulnak? Mert amíg nem, addig eme bejegyzés teljesen felesleges, mert őt masem érdekli
almatan 2012.09.02. 08:12:52
ferlin 2012.09.03. 10:12:01
Abban a korban még nem nagyon lehetett olyant látni, hogy egy nő egyedül nevel fel akár csak egy gyereket is. Ma sok nő "kényszerből" egyedül kénytelen anya és apa lenni egy személyben, és ez a női egyenjogúság eredménye.
Szóval nem mindig annyira jó az egyenlő bánásmód.
Egyértelmű, hogy a fogyatékosok elfogadása, és a velük való ténylegesen egyenlő bánásmód oda vezet, hogy bár ma még vannak "női nyergek", "lovagiasság", és megkülönböztető figyelem (rokkant parkoló, mozgássérült lift, speciális járművek, stb), de az egyenlő bánásmóddal ezek lassanként kikopnak majd, és az egyenlő bánásmód nevében egyenlőként fognak bánni velük. Vagyis nem megkülönböztetettként.
A paralimpia nem az egyenlő bánásmód vonala, hanem a megkülönböztetésé. Külön verseny van nekik, ami NEM ugyanaz. Csak akkor lesz ugyanaz a verseny, ha egy verseny lesz, ahol egymás ellen versenyeznek. Másképp nem tud ugyanaz lenni, csak más.
Ami szerintem nagyon fontos: az élet, a természet nincs tekintettel a különbözőségekre, mindenkinek ugyanabban a környezetben kell helytállnia. Ha sikerül, akkor maradhat, ha nem, akkor valószínűleg táplálék lesz belőle rövid úton. Nincs rokkant parkoló és mozgássérült lift a 3 lábú rókának. Azonban az ember intelligens, empatikus és szociálisan érzékeny lény, aki legyőzte (?) az ösztönlétet, és a természet felett áll.. Szóval az életképesség kritériuma egyre lejjebb megy. De vajon jó ez? kinek?
kabelbarat (törölt) 2012.09.03. 12:28:15
agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.16. 01:43:19
vizilabda válogatottban volt
egy féllábú csapattárs..."
Valószínűleg Halassy Olivérre gondolsz. Kétszeres olimpiai bajnok volt.
agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.09.16. 02:22:10
Vagy akkor már miért nem rendezik az értelmi fogyatékosok ún. speciális olimpiáját is egyszerre ezzel a kettővel? Vagy a szervátültettekét, vagy a...
Ne gyerekeskedjünk! Ezek mind, mind másról szólnak.
Álomnak talán szép összemosni ezeket, de a gyakorlatban kivitelezhetetlen, és reálisan szemlélve (többen kifejtették, miért) szükség, igazi igény sincs rá.