18. éve dolgozom mentális problémában érintett emberekkel. Dolgoztam kórházban, közösségben, állami és civil szervezetnél, az utóbbi években pedig egyetemi oktatóként és kutatóként az átfogóbb szakmapolitikai szinteken foglalkozom a témával itthon és külföldön egyaránt.
Mostani mondanivalóm szempontjából ez a háttér talán azért fontos, mert súlyos mentális problémával küzdő emberek között nagyon sok szélsőségesen megalázott, traumatizált embert ismertem meg. Nekem egyebem sincs, mint 18 éves tapasztalatom arról, hogy emberek megalázása, fenyegetése, beszorítása még soha semmilyen problémát nem oldott meg, azonban annál többet hozott létre.
Lassan két éve látom, megdöbbenve és elszörnyedve, hogy márpedig a megalázás, fenyegetés és megregulázás a hivatalos szociálpolitika részévé, lassan főáramává válik. A hajléktalan probléma kezelése mintegy 60 évet ugorva vissza az időben szociálpolitikai problémából rendészeti problémává vált, s a XIX. századi viszonyokat idézve az erőszakszervezetek felett diszponáló Belügyminisztérium hatósugarába került. Az egyik leginkább kiszolgáltatott és elesett csoport, a fogyatékossággal élő emberek rokkantnyugdíjból élő tömegei először verbálisan váltak közellenséggé. Majd a paraván mögött anélkül indult el erőszakos felülvizsgálatuk, és juttatásaik könyörtelen elvonása, hogy valaha is valódi lehetőséget kaptak volna az integrációra ebben az országban.
A legújabb terv egy korábbról ismert helyi elgondolás országos szintre emelése, a családi pótlék és a pénzbeli ellátások nagy részének korlátozott beválthatóságú kártyával, ezalkalommal Erzsébet utalvánnyal való felváltása. Ennek kidolgozására kapott felhatalmazást a miniszterelnöktől Réthelyi Miklós miniszter.
Az elképzelés számszaki (drága), szakmai (értelmetlen), és etikai (valaki ezzel nagyon jól jár) aspektusairól kollégáim részletesen írtak, a miniszternek megfogalmazott levelünk itt olvasható. Én most elsősorban ezeknek az intézkedéseknek a lelkületével és lélektanával szeretnék foglalkozni.
Az elgondolás mögött egyértelműen az a meggyőződés áll, miszerint a szegénységben élők másra (értsd: nem gyerekeikre és alapvető szükségleteikre) költik a közösségi juttatásokat. Ebben ráadásul mintha valamiféle közmegegyezés, ha úgy tetszik közös meggyőződés is körvonalazódni látszik, miszerint a szegények, elesettek hazug csalók, akik valójában jómódban élnek, élősködnek a közösség nyakán.
Már Wittgenstein is sokat beszélt arról, hogy a meggyőződés nem más, mint hangerő, és nálunk hangerőből most nincs hiány. Én nem mondom, hogy mindenkinek empirikus módszerekkel dolgozó tudósemberré kell válnia, de azért kétségbeejtő, hogy ma Magyarországon a társadalmi problémákról szóló közbeszédet és az azok kezelésére hivatott döntéseket is garázspresszók kapatos bölcsességeinek bemondásos igazságai alakítják. Mert ha a felméréseket és a témában folytatott vizsgálatokat nézzük, akkor itthon és nemzetközi viszonylatban is azt kapjuk, hogy a szegénységben élők bevételeik (bárhonnan is érkezzenek azok) nagy részét alapvető szükségleteik kielégítésére és elsősorban, sokszor akár az előbbi kárára, gyerekeik szükségleteire költik.
A szociálpolitika, mint tényeken alapuló szakma és az ehhez képest megvalósuló hazai gyakorlat végletesen elvált egymástól. Ennek egyik iskolapéldája volt számomra az Út a munkához program. Igen, még az előző kormány idejéből. Érdemes megnézni a mértékadó szakmai folyóiratokat (ESÉLY folyóirat pl.), amiben a témával foglalkozó szakemberek már a program bevezetése előtt jelezték az elképzelés egyértelmű hátulütőit, várható teljes eredménytelenségét és hatástalanságát. A program lebonyolítása során aztán ezek rendre visszaköszöntek, majd a program lezárását követően elkészült első felmérések a szakmai előrejelzéseknek megfelelően egyértelműen kimutatták, hogy a program hatására olyan arányban találtak utakat a munkaerőpiacra emberek, amilyen arányban a program nélkül is sikerült korábban.
Mi lett ennek a következménye? A szakmai álláspontokhoz és az őket igazoló tényekhez képest ellentétes irányba mozdult el az új kormány. Elődjét minden mondatában szapulva méginkább ésszerűtlen és - mondjuk ki – kegyetlen irányba mozdította el a közfoglalkoztatás rendszerét.
De mi végre ez a kegyetlenség? Mire jó a szegények megalázása? Szociálpszichológiai szempontból teljesen egyértelmű. Habár a preferált középosztály államilag támogatott (láthatóan szintén elkalibrált) kamattámogatásaihoz képest elenyésző a mélyszegénységben élőknek juttatott (állítólag bőkezű) segélyek összege, ez az a csoport, akiket a legkisebb kockázattal lehet tudatosan bűnbakká tenni anélkül, hogy ennek bármilyen fenyegető következménye lenne. A miniszterelnöki testőrségből kinőtt, kistafírungozott új állami erőszakszervezet nyilvánvalóan arra az eshetőségre jött létre, ha ez a kis kockázat mégis bekövetkezne. Kövér László külföldi újságíróknak azt találta mondani, hogy nem a szegénységben élők helyzetét tartja igazán problémának.
A telepiekkel, a mindentől elszakított kistelepülések szegényeivel Pintér rendőrsége is el tud bánni. Hogy valójában mekkora tétel az a 60 milliárdos dőzsölés, amit mi évente segélyekre költünk, és ennek akár teljes mértékű megvonása mennyiben segít bennünket az ennél nagyságrenddel nagyobb hiányok betömésére, azt azokra az olvasókra bízom, akik a köz- és kereskedelmi média szalagcímein túl is olvasnak és értenek szavakat, számokat.
Aktív, határozott apai szigor. Számomra komoly identitásválságot okoz, hogy saját szakmám, a szociális munka valódi segítő hivatásból egy rigolyás nagynéni fedőemelgető, az alsó középosztály alatt élőkre nézve valójában nem segítséget, hanem közvetlen fenyegetést jelentő szakmává vált. Mintha Ingmar Bergman Fanny és Alexanderjének nevelőapja kelne életre abban a viszonyulásban, ahogyan ma az állam és annak kinyújtott karjai bánnak a szegényekkel.
Robert Merton úgy írta le az általam is jól ismert mentális problémával élő embereket a szociológia nyelvén, hogy ők azok, akik feladják, akik kiszállnak a játékból. Én nagyon sok embert látok kiszállni. Öngyilkosok lesznek, a betegség passzivitásába menekülnek, földrajzilag, fizikailag tűnnek el a szemünk elől, vagy hogy szakmai legyek, kiilleszkednek a közösségünkből. Adekvát reakciók ezek egy beszorított helyzetre. Devianciának hívja kicsit már régiesen a szociológia és a köznyelv is az efajta kiilleszkedést.
Én pedig azt hittem, hogy a szociálpolitika egyik célja éppen az, hogy ezeket a devianciákat felszámolja. És egyszerűen tragikus, hogy újabban szociálpolitika címén inkább létrehozunk, mint megszüntetünk traumatikus helyzeteket, elüldözünk, megbélyegzünk, ellehetetlenítünk embereket.
Szeretném a magam részéről leszögezni, hogy az, ami itt most az országban szociálpolitika és szociális munka néven zajlik, az sokszor nagyon-nagyon távol áll attól, amit ezek a szakmák valójában jelentenek. Amikor emberek megalázása hivatalos programmá válik, onnantól nem beszélhetünk többé szociálpolitikáról
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mire jó a szegények megalázása? 2012.04.06. 17:09:00
Trackback: Családbarát Erzsébet? 2012.04.05. 19:44:14
Trackback: Hogyan lopja meg az alacsony jövedelműeket 2012-től az állam? 2012.04.05. 18:39:56
Trackback: A közmunkásokat meglopja az állam 2012.04.05. 18:38:07
Trackback: Közmunkás-matek Lázár János-módra 2012.04.05. 18:36:29
Trackback: Bözsi jól oda fog vágni 2012.04.05. 18:26:30
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gerilgfx 2012.04.05. 15:26:44
és leolvad a hűtő nekik, és az a kaja, amit megvettek, az is elrohad majd?
vagy mi a faszom?
nevetséges, hozzá nem értő, illegitim, tehetségtelen, balfasz politikusaink vannak.
Ez az igazság.
Anti Anyag (törölt) 2012.04.05. 15:27:50
Miért lenne az megalázás, ha valamit nem pénzben, hanem utalványban kapsz?
Megalázás az lenne, ha pld. a kifliért le kellene nyomni pár fekvőtámaszt.
Az tény, hogy az utalványt nem lehet játékgépbe gyömöszölni és a kocsmában sem valószínű, hogy elfogadják.
De az adófizetők nem is ezekre szánják.
M_R 2012.04.05. 15:28:08
Ha ez a cél, hát elérik...
Anti Anyag (törölt) 2012.04.05. 15:30:20
Ezeken a területeken a támogatásokat idáig sem pénzben kapták. Tudom, mert ilyen területen dolgozom.
Egyik helyen beírják, másik helyen megjelenik, pénz nem mozog.
Amúgy meglepődnél, mekkora összegek pld. csak a hátraléktámogatás/hó, pld. egy kerületre kivetítve.
M_R 2012.04.05. 15:34:20
Simán be fogja véltani a kocsmáros. Csak amíg józan a delikvens, addig 90%-os "árfolyamon", amikor már benne van egy-két kevert és már beledobott a jétékgépbe is pár ezret, akkor meg 50%-on.
Akik ezzel szopni fognak, azok a kis falvakban élő szegények. Ők majd bandukolhatnak be a városba a Lázár testvérek CBAjába.
Egyszerűbb volna talán rögtön nekik utalni...
"Megalázás az lenne, ha pld. a kifliért le kellene nyomni pár fekvőtámaszt. "
Ez rosszabb, mert fekvőtámaszt nyomhatsz a ház előtt is, az utalvánnyal meg besomfordálhtatsz CBA uramékhoz alázatosan... És változatlanul ré lesz kényszerítve hogy áron alul eladja az utalványát, mert a gyerekre cipőt nem vehetsz Böskéből... Meg a főbérlőnek sem fizetheted belőle az albérletedet.
Iszonyatos katyvasz lesz, és a végén a pénz nagy része egy igen szűk, tehetős réltegnél landol (akik "meg tudják hitelezni" hogy átvegyék Szerencsétlen Tóbiástól a 20 ezer forintnyi böskéjét 15-ért)
Bugaczy 2012.04.05. 15:36:50
"Tudom, mert ilyen területen dolgozom. "
- remélem nem sokáig, és akkor majd a saját tapasztalatod alapján jössz rá hogy hamis amit írsz -
M_R 2012.04.05. 15:37:04
M_R 2012.04.05. 15:40:44
"Tudom, mert ilyen területen dolgozom"
Korményablak-e vagy?
:)
Sir Galahad 2012.04.05. 15:43:40
dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.04.05. 15:46:31
Aha. Ha meg rászállnak az ilyen utalvány vásárlókra, akkor meg az lesz maga a náci terror...! :)
micsoda? 2012.04.05. 15:49:09
a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.04.05. 15:50:44
Ez igen drámaian hangzik. De az nyílt titok kis hazánkban, hogy a rokkantnyugdíj menekülési pálya volt sokaknak a munkanélküliségből. Lehet az elveken vitatkozni, de a számok nehezen vitathatók, lásd: www.mfor.hu/cikkek/Rokkantnyugdijak__itt_tudnak_sporolni_Orbanek__ha_akarnak.html
Nem hinném, hogy 10x betegebbek lennénk a szlovákiai lakosságnál. Egyszerűen csak rendnek kellene lenni.
A másik meg: össztársadalmilag át kellene értékelni a különböző segélyek és juttatások helyzetét a fejekben így, hogy lassan azért kiderül, hogy az államnak nincsenek végtelen kapacitásai. A különböző szociális juttatások ugyanis nem "járnak", hanem "jutnak".
M_R 2012.04.05. 15:52:35
Mert ha igen, akkor lehet hogy ezután azt is utalványban...
Eljön majd az idő hogy a munkanélküli támogatást is utalványban,,,,
Amúgy egy oka van ennaka nagy utalványosdinak: a kutya nem igényelt eddig böskét, mert a franc akar gagyiCBA-ban vásárolni...
M_R 2012.04.05. 15:54:09
Infomaker 2012.04.05. 15:56:25
M_R 2012.04.05. 15:58:55
Nekik igazából az lenne ideális, ha csak az a kb. 30-50 ezer fideszdroid maradna életben,a kik még a pöcegödörben állva is a fideszre szavazna...
Sir Galahad 2012.04.05. 16:00:13
szarkafarka 2012.04.05. 16:04:41
M_R 2012.04.05. 16:06:58
A helyi kisboltok meg becsukhatnak - de nem gon, majd a munkanélkülivé váló boltosnéni megkapja böskében a a munkanélküli járandóságát...
"a fizetésemet készpénzben utalják még mindig"
hangsúly a "még mindig"-en :)
" 15-étől a Tescoban is elfogadják s tárgyalnak más áruházláncokkal is"
Akkómost mitől is más eza nagyonmagyar böske? Ja, hogy a pénz a fideszes haverok zsebébe megy.. értem..
M_R 2012.04.05. 16:08:02
Sir Galahad 2012.04.05. 16:12:57
dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.04.05. 16:13:44
Kis boltok nem lehetnek elfogadóhelyek?
kajajegy 2012.04.05. 16:15:26
taa 2012.04.05. 16:18:08
Több blogot olvastam a napokban ebben a témában, és gyomorforgató az a demagógia és előítélet ami a kommentekben jelentkezik.
Sir Galahad-nek üzenem, hogy én is dolgozom, és az én adóforintjaimból pedig azt a léhűtő bandát fizetik, akik odafent vezetik az orránál fogva a népet. Mélységesen felháborít, hogy a tisztelt képviselő urak, hölgyek is csak kapják azt a pénzt, juttatásként, ellenszolgáltatás nincs mögötte, és még keveslik a disznók. Kapják ők Böskében, és költsék el a barátaiknál.
Sir Galahad 2012.04.05. 16:27:16
mocc 2012.04.05. 16:28:03
Svarcenberg 2012.04.05. 16:29:31
Amikor az Egyesült Államokban éltem, ott is kaptam támogatást a gyerekekre. Szintén utalványokban, amit csak meghatározott termékekre és meghatározott mennyiségekre tudtam levásárolni. Értelemszerűen többet nem tudtam venni a meghatározott mennyiségtől, de kevesebbet sem. Ha az adott termék (pl: tej), nem volt kapható a meghatározott kiszerelésekben, akkor nem vehettem meg. A pénztáros nem engedte. Az utalványt elfogadó boltok köre szintén adott volt. (Az más tészta, hogy nálunk miért azok a boltok lesznek az elfogadók akik, de a cikk nem erről a részről szó.)
Egyszóval, nem érzem magam megalázva, és egyet értek vele. Talán annyit tennék hozzá, hogy opcionálisan a villanyszámlát is lehessen belőle fizetni, meg a víz-fűtés-stb díjakat.
Katzenstreu 2012.04.05. 16:29:45
Kanstruktív 2012.04.05. 16:29:58
taa 2012.04.05. 16:33:34
Svarcenberg: a cím a szegények megalázásáról szól, nem arról, aki kint élt az USA-ban...
Sir Galahad 2012.04.05. 16:34:29
Sir Galahad 2012.04.05. 16:35:09
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.04.05. 16:40:28
Ezt hívják piaci versenynek.
Az itt fröcsögő II. kerületi agymosttaknak pedig gőze nincs arról, hogy a vidék problémája nem az, hogy a sokgyerekes megélhetési szülők hol költik el a segílykét, hanem az, hogy élje túl az a kevés, aki még termelne, csak hetente kirabolják a megélhetési bűnözők.
mocc 2012.04.05. 16:41:43
Svarcenberg 2012.04.05. 16:46:17
Engem a családi pótlékos rész fogott meg. Az, hogy aki eztán a családi pótlékot utalványban fogja kapni, az megalázva fogja magát érezni. A válaszom erre vonatkozott. Az USA példa arra, hogy ott szintém így működik a rendszer (nyilván állama válogatja), és nem vettem észre, hogy ott ez megalázottságot jelentene. Pedig ha valahol nyígnak a szabadságjogokért meg az egyenlőségért meg az egyenlő bánásmódért akkor az ott van.
Az USA-ba a szegénység elől menekülve próbáltam szerencsét. Nem jött össze, visszajöttem (tehát gazdag se lettem, legfeljebb tapasztalattal :)
Az utalványos rendszert jó ötletnek tartom és nem látom miért alázna meg engem, aki 3 gyerek után kapja a családi pótlékot.
Épelméjű 2012.04.05. 16:48:45
Az a megalázó, ha az adófizetők pénzéből kapott juttatást az adófizetők elképzelései szerint kell felhasználni, az megalázó....
Gratulálok minden azon okfejtéshez, mely ezt a megalázottságot hívatott alátámasztani.
A probléma nagyon egyszerűen megoldható, holnaptól nincs 1 Ft-nyi szociális juttatás sem, kész, ennyi. Attól kezdve nem lesz megalázó, az TUTI!
Majd minden adófizető saját elképzelése szerint támogat akit ahogy akar.
Én pl a faluban szívesen adok munkát a rászorulóknak, napi 4-5.000 Ft 8 óra munkáért. Abból a pénzből azt vesz amit akar, de abból amit az Én adómból kapnak, azt majd úgy költhesse el, ahogy Nekem is jó, mert elvégre ÉN dolgoztam meg azért vagy nem?
Akik az adóforintjaik elköltésére csak legyintenek, mert az már nem a miénk, mi közünk hozzá, azok csak képviseljék továbbra is a posztban írtakat.
Nekem viszont nem mindegy, hogy mire megy el 1-1 adó Ft, sőt, KÖVETELEM, hogy hasznos dolgokra költsék, HASZNOS dolgokra. A cigi és sör, stb nem hasznos....
Bicepsz Elek77 2012.04.05. 16:50:19
fifibá55 2012.04.05. 16:50:23
Azonban az is igaz, hogy a pénzbeli segélyezés pont a legproblémásabb
körökben és esetekben nem biztosít kiutat, csupán egy status quo fenntartására elég, ha egyáltalán.
Erre a problémára azonban, ha jól tudom, történtek olyan próbálkozások, amelyek valamilyen cél-kártyát használtak/használnak arra, hogy a segély összege csakis a targetre legyen költhető, kissé hasonlóan pl. egyes USA-beli megoldásokhoz.
Persze, rögtön voltak ellenvélemények és jajveszékelés, hogy ez mennyire embertelen, meg megszégyenítő, meg a szabadság korlátozása.
Az. Viszont egyrészt lehetőséget kényszerít ki arra, hogy a rászorulók, vagy gyerekeik olyan fogyasztási javakhoz is hozzájussanak amelyekhez készpénzből sohasem vagy nagyon ritkán.
Másrészt - és ez pökhendinek tűnik, de elméletileg lehetséges - a segélyt _nem kötelező_ elfogadni, ha valakinek az nagyon megalázó; úgy is dönthet, hogy inkább büszkén nélkülözik.
Úgy vélem, ezt a polémiát se az érintettek kezdték és folytatják - sokan nem is képesek rá - hanem a fogadatlan vagy megélhetési prókátoraik. A segélyezettek el fogják fogadni ezt az 'utalványt', és megnézik, mit lehet vele kezdeni.
Az, hogy a szereplők kiskapukat fognak keresni és vissza fognak vele élni, az determinált, mivel magyarok találták ki, magyaroknak..
Sir Galahad 2012.04.05. 16:52:44
Bicepsz Elek77 2012.04.05. 16:59:11
rézfa szú 2012.04.05. 16:59:49
Sárga Király 2012.04.05. 17:03:12
Bicepsz Elek77 2012.04.05. 17:07:40
Amugy lehet egyebkent konkretan ez az Erzsebet utalvany nem jo otlet, de elvisz egy jobb iranyba.
delvideki 2012.04.05. 17:08:32
Sierrababa 2012.04.05. 17:17:37
De...attól, hogy más formában kap valaki egy támogatást, nem lesz megalázott...az már csak a privát véleményem (a hülye középosztálybeli értelmiségié), hogy a tartósan támogatásból élők SOHA nem fognak kiemelkedni a mélyszegénységből. De nem ám...mert jó részük egy idő után olyan szinten "kiilleszkedik" a társadalomból, hogy fogalma sem lesz arról, hogy hogyan találhatna munkát magának, nem is fog keresni! Miért is tenné? Kap segélyt? Kap. Eltengődik belőle? El. Macerás lenne minden nap dolgozni? Az hát. Az emberek nem szívesen változtatnak...nem szívesen lépnek át saját komfortzónájukon...Mint szociális munkás, nyilván tudod, hogy mélyszegénységbe nem egyik percről a másikra süllyed senki! Ez egy viszonylag hosszú folyamat. Szerintem ezeket a pénzeket sokkal inkább a folyamat elejére kéne csoportosítani, s abban segíteni az embereknek, hogy NE kerüljenek oda...tehát ha valaki például egy baleset folytán korlátozott munkaképességűvé válik, informálni őt a lehetőségeiről és segíteni neki abban, hogy ok haver, nem lehetsz többé asztalos, mert levágtad a fél lábadat, de jó dumás vagy, menj el call centerbe dolgozni. Sosem értettem igazán, hogy az állam miért volna köteles eltartani olyan embereket, akik pl. felelőtlenül (mondjuk két nyolc általánossal, munka nélkül) bevállalnak 5 gyereket, aztán csodálkoznak hogy nem tudják etetni őket! Miért is? Nyilván nem olyan emberekről beszélek, akik valamilyen fogyatékosság miatt egyáltalán nem képesek gondoskodni magukról. Őróluk kutya kötelessége volna az államnak gondoskodnia, emberhez méltó intézetekben, ahelyett, hogy sorsukra hagynák őket a családjukban, ahol nem tudnak velük mit kezdeni.
Anti Anyag (törölt) 2012.04.05. 17:21:14
Bicepsz Elek77 2012.04.05. 17:22:17
en.wikipedia.org/wiki/Capitalism:_A_Love_Story
Anti Anyag (törölt) 2012.04.05. 17:31:52
Ott eleve az kap valamit, aki dolgozott és adót fizetett valaha.
A többi kap naponta egy kajajegyet egy szendvics, egy űdítő, esetleg némi használt ruha.
Ráadásul azért persze oda kell menni, nem hozza házhoz a postás.
Brix 2012.04.05. 17:49:43
A kormány ennyire erős osztálypolitikája teljesen értelmetlen, hiszen a válság következtében amúgy is tovább növekedtek a társadalmi különbségek, így mesterségesen nem kellett volna még rásegíteni. Ennek persze beláthatatlan következményei lesznek társadalmi szempontból, de ez a politikát nem érdekli
sterimar 2012.04.05. 17:53:23
fzoli77 2012.04.05. 17:54:26
A társadalom nagy része meg akarja mondani, hogy hogyan éljenek mások, hogy a saját életterüket ne veszélyeztessék a többiek.
Ráadásul még keresnek okokat is. Erkölcsi, morális érvelések hangzanak el, hogy ők csak segíteni akarnak, azzal hogy megmondják, hogy a másik hogyan éljen, de az ő életébe ha lehet ne szóljon bele senki.
Majdnem működni látszik is a dolog.
Az egyetlen hiba, ami nem kicsi, hogy ezen morális / erkölcsi mérce KETTÖS, és semmiféle reális, tényszerű elemzésen nem alapul.
A megfelelő döntések meghozatala így kb. szerencsejátékká vált.
És a kettős mércén alapuló döntések ritkán alkotnak koherens rendszert, mely egy adott cél felé haladásban szükséges lenne.
Inkább az 1-et előre, 2-t hátra tipikus ez esetben.
A rossz megoldási kísérletek tovább eszkalálják és/vagy állandósítják a problémát általában.
Nem teljesen csak a posthoz kapcsolódik, de szerintem itt van a probléma gyökere és a kettős mérce a levezetésben / gondolkodásban, ami miatt a szolidaritás hiányzik:
1. Ha én sikeres vagyok, akkor az, az én érdemem
2. Ha egy velem korábban kb. egyenlő lehetőségekkel rendelkező ember sikertelenebb lesz (mondjuk munkanélküli), akkor ő tehet róla, hiszen biztos volt amikor lusta, trehány volt
3. Ha én, egy velem korábban kb. egyenlő lehetőségekkel rendelkező embernél sikertelenebb leszek, akkor nem volt szerencsém (az fel se merül, hogy lusta, trehány voltam), illetve a másik csalt/lopott/hazudott
Ha pedig az önértékelés, reflexió, ennyire félre siklott, hogyan várjuk el a társadalmat alkotó egyénektől, hogy társadalmi kérdésekben legalább igénye legyen következetességre, tisztességre, a másik emberszámba vételére?
Persze ez csak egy érzet, ami meg bennem alakult ki, és nem tényeken alapul.
Gondolom a saját önértékelésemet elégítem ki a gondolataimmal, némileg felületessen, mint majd mindenki más.
Ha pedig ez igaz, akkor talán egyformábbak vagyunk, mint néha gondoljuk. Mindannyian máshogy csapjuk be magunkat, hogy jól érezzük magunkat.
Talán csak azt felejtettük el, hogyha másokon segítünk az önmagában akkora érték, hogy nem is leszünk rászorulva az embertelenségünk hamis / önző érveken alapuló erkölcsi / morális tisztogatásával.
Anti Anyag (törölt) 2012.04.05. 17:57:11
Jó az neked, hogy ezeket bevezetik, cserébe azért, hogy a csóró cigánycsaládok esetében továbbra is megérje a 8 gyerek?
Szerentem nem.
sterimar 2012.04.05. 17:58:18
Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2012.04.05. 18:04:49
A kiábrándultságom és a szegénység generálta állandó stressz ellenére nincs rosszkedvem. Mindjárt írok egy mini előadást a Húsvétról, ami át lesz itatva az életszeretetemmel.
Nem depressziós, hanem kiábrándult vagyok. Leginkább magamban csalódtam. Ha ennyi jó adottságom van, akkor mégis miért nyomorgok? Erre nincs értelmes válaszom.
Durendal 2012.04.05. 18:09:57
ez itt egy egyetemi kutatás kérdőíve, páran már kitöltötték, de még szükség van néhány résztvevőre, légy szíves töltsd ki ha ráérsz:
varjak-varosa.hu/public/kutatas.php
A kutatás a magyarországi politikai irányzatokat és hozzájuk kapcsolódó gondolatokat vizsgálja, a részvétel természetesen anonim.
-JzK- 2012.04.05. 18:12:15
Ha ez a feltételezés téves, akkor tulajdonképen arról van szó, hogy úgysem piára vagy cigire költik a segélyt, hanem olyan dolgokra, amiket Erzsébet-kártyával is megvehetnek majd. Ha pedig így van, a szimbolikus vitán túl, ezek szerint emiatt semmilyen hátrány nem éri őket, nemigaz?
szarkafarka 2012.04.05. 18:16:00
Brix 2012.04.05. 18:20:24
Larry Silverstein 2012.04.05. 18:30:48
Kaptál 1 évre való melegutalványt blogger koma?
szarkafarka 2012.04.05. 18:31:04
alib 2012.04.05. 18:44:24
jani888 2012.04.05. 18:46:41
alib 2012.04.05. 18:49:05
Kellemesen szánalmas hozzáállás.
Larry Silverstein 2012.04.05. 18:51:40
megadeth1 2012.04.05. 18:51:41
nu pagagyí 2012.04.05. 18:53:19
Sajnos pillanatnyilag pont az ellenkezőjét teszi az állam. Szivatja a vállalkozásokat, államosítgatással rombolja a piacot, leállította a hitelezést, idióta külpolitikájának hála az EU-tagság előnyei helyett csak a hátrányait élvezzük. Egyre újabb akadályokat gördít azok elé, akik itt munkát tudnának adni.
A munkaerőpiacról kiszorultaknak átképzés helyett munkatáborokat szervez, vagy éppen most ilyen módon alázza őket. Felhívnám a figyelmét az itteni pillanatnyilag jómódúaknak, hogy mindenki lehet munkanélküli, az is aki utálja őket és ugyanúgy lecsúszhat egy reménytelen helyzetbe.
Larry Silverstein 2012.04.05. 18:54:23
Meglepődtem. Érdekes, egy Index-blog sem foglalkozik vele, pedig nem elnök, hanem miniszterelnök volt.
Múlt 7en hétből 10 blog a szakdolikon rugózott. Beszarás.
Tzp 2012.04.05. 18:59:02
Viszont annyiban egyetértek, hogy szemmel láthatólag a kormány nem megfontolt módon, a középutat irányába kezdte el átalakítani a rendszert, hanem hirtelen irányt váltva átesik a ló túloldalára.
Nem igaz az, hogy a szegény nem tehet semmiről, de az sem igaz, hogy csak ő tehet róla hogy ott van ahol. Egy jól működő rendszer valahol a kettő között lenne.
2012.04.05. 19:23:33
Az csak hab a tortán, hogy ezzel a baráti, támogatott kereskedelmi egységek felé lehet irányítani a forgalmat.
Én az egész praktikus oldalán gondolkodtam el, vajon hogy jutnak el az utalványok a jogosultakhoz. Nyilván postai úton, nyilván magasabb költséggel, mint az átutalás. (Újabb fricska a karvalytőkének, a családi pótlék forgalma ezután elkerüli a pénzintézeteket.) Összességében azt gyanítom, hogy a megnövekedett postai költségek miatt az utalványokon keletkező megtakarítás el is fog olvadni. Amikor valamelyik minisztériumban erre végre rájönnek, nagy eséllyel ejteni fogják az egész ötletet, kivéve, ha valakinek nagyon be lett már ígérve a konc.
KayaIbrahim 2012.04.05. 19:51:42
TGabi 2012.04.05. 19:59:58
szarkafarka 2012.04.05. 20:00:04
Tiborc 2012.04.05. 20:05:38
komplikato 2012.04.05. 20:16:56
Nem hinném, hogy 10x betegebbek lennénk a szlovákiai lakosságnál."
Érdekes, mert ez egy kormánypárti forrás, egy a kormánypárt által kitalált megoldás (ami persze annyira működik mint összes eddigi ötletük) támogatására. Na most konkrétan számokkal levezetve még anno leírta valaki, hogy ez a 10x-es szám miért kamu. Kiket számoltak bele direkt itt, akiket ott nem oda és fordítva. Pont olyan mint az 50.000-el csökkent munkanélküliek száma ami valóságban jó +300.000 ...
komplikato 2012.04.05. 20:22:50
Volt olyan akinek fél évente. Kollégámnak is be kellett mászkálnia, hogy most akkor megszűnt e magától a két lába közti 10 centi difi.
Egyébként eddig akiről halottam, hogy elvesztette a jogosultságát az mind tényleg rokkant volt, és hazánk viszonyait ismerve mérget lehet rá venni, hogy akinek eddig is fizetett kamu volt, annak megmarad.
2012.04.05. 20:27:44
Azt nem is említve, hogy a családi pótlékot a Magyar Államkincstár folyósítja, ehhez az önkormányzatoknak semmi köze nincs. Biztos vagyok benne, hogy marad a posta - ami akárhogy is nézzük komoly visszalépés a 21. században.
csaba76 2012.04.05. 20:28:18
komplikato 2012.04.05. 20:29:47
Frizuravarjú 2012.04.05. 20:30:35
árnyékgyuri 2012.04.05. 20:31:07
komplikato 2012.04.05. 20:40:12
Larry Silverstein 2012.04.05. 20:43:04
Lebuktál segélyes bekaphatod.
komplikato 2012.04.05. 20:48:15
komplikato 2012.04.05. 20:51:38
Doktor Kotász 2012.04.05. 20:51:49
Larry Silverstein 2012.04.05. 20:55:38
Még valami?
Larry Silverstein 2012.04.05. 20:56:26
komplikato 2012.04.05. 20:59:13
Ja, de lehetőleg a CBA-ban, hogy legyen elég zsé a vezetőink zsebében, meg a svájci offshore cégben. :D
komplikato 2012.04.05. 21:03:03
És kb. annyira hallgatják meg ott a hozzáértőket is mint az összes eddigi kormány, semennyire. Tök mindegy szociális háló, oktatás, egészségügy, mindig is leszarták a szakma véleményét.
És lumpen az a sok gagyi megélhetési politikus aki nem ért semmihez és élő munkatapasztalata közelítőleg nulla perc.
Larry Silverstein 2012.04.05. 21:03:39
Nyehehehe.
Larry Silverstein 2012.04.05. 21:04:33
Nyehehe.
árnyékgyuri 2012.04.05. 21:05:57
zellerlevél 2012.04.05. 21:08:19
A Kisalföld nevű nívós bulvárlap több cikkben ecsetelte, hogy milyen felháborító: egy 28 éves férfitól, akinek nyolc éve a lábára esett egy hatalmas súly, megvonták a rokkantnyugdíjat.
Nyolc évig kapta, az alatt nem volt képes elvégezni egy támogatott órás, cipész, műszerész szakmunkásképzőt.
A rokkantnyugdíj nem arra lenne való, hogy 21 éves kortól halálog kapja valaki, aki semmit sem tesz a gyógyulásért. Arról nem is beszélve, hogy közben egy részük feketén dolgozik...
A családi pótléknál ugyanez: évtizedek óta nem történik semmi azokkal a szülőnek nem nevezhető véglényekkel, akik a gyerekek utáni járandóságból élnek. Valamit tenni kell azért, hogy a gyerekeik kapják meg azt, amit az adónkból a nevelésükre szánunk. Mondjuk szerintem ez az utalványos dolog nem fog beválni...
Ezeknek az intézkedéseknek nem az a lényege, hogy minden szociális juttatást igénylőt potenciális csalónak tekintsenek, hanem az, hogy a szociális ellátásokkal senki ne élhessen vissza. Mivel ezek a visszaélések a hatvanas évektől kezdve valóságos nemzeti sporttá váltak, nehéz lesz megszüntetni.
(Pár éve a Börzsönyben voltunk nyaralni. Bementünk a boltba, üresek voltak a polcok. Kérdeztük a boltost: várható áru, vagy menjünk Szobra vásárolni? A válasz: "Nem kell, holnap jön a családi, akkor lesz minden de jöjjenek korán, mert amikor a postás elindul, utána már sokan vannak." Másnap láttuk, mit vásároltak a "családi"-ból: szeszt, cukros löttyöket, chipseket, készételeket. Nem alapvető élemiszereket.)
zellerlevél 2012.04.05. 21:10:15
Munkára és tanulásra.
Larry Silverstein 2012.04.05. 21:10:32
árnyékgyuri 2012.04.05. 21:12:57
ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2012.04.05. 21:17:18
komplikato 2012.04.05. 21:18:31
"Nyolc évig kapta, az alatt nem volt képes elvégezni egy támogatott órás, cipész, műszerész szakmunkásképzőt."
Mi köze a rokkant nyugdíjnak az illető szakképesítéseihez? Ja, semmi.
"A rokkantnyugdíj nem arra lenne való, hogy 21 éves kortól halálog kapja valaki, aki semmit sem tesz a gyógyulásért."
Gyógyulásáért? Te mit szívsz? Rokantságnak azért vannak fokozatai bazz, mert az romlani szokott, nem javulni. Ha hiányzik egy lábad, vagy a fél tüdőd, az neked mikor gyógyul meg szerencsétlen? vagy szerinted ha valaki síbalesetben lesántul, de meggyógyul 12-18 hónap alatt az kap rokkantságit? Jézusom.
zellerlevél 2012.04.05. 21:20:42
MIért lenne az bonyolult? Legalább négy-öt különböző szervezet most is foglalkozik minden gyerekkel, ezeknek a munkáját kéne összehangolni.
Ha a gyerek rendes, tiszta ruhában megy suliba, oviba, orvoshoz, ha látszik, hogy kap enni, van iskolai felszerelése, képes ember módjára viselkedni, nem kapják rajta a boltban lopáőson, akkor nem kellene piszkálni a családot.
Ha ezek nincsenek meg, akkor az óvodai, iskolai védőnő, az osztályfőnök, az önkormányzat szociális osztálya, ahol segélyt kérnek, kezdjen el vizsgálódni. A következő hónaptól a családi pótlék már mehetne az iskolába (tanszerre, menzára), a védőnek (gyógyszerre), a gyerekvédelemnek (a nála lévő pénzt a felügyeletével költhetné el a szülő: élelmiszerre, ruhára).
Nem olyan bonyulult ez. Egy év alatt be lehetne vezetni még a legellenállóbb csoportokban is, csak a fenti személyeket fokozottan védeni kéne, az ellenük fellépőket keményen büntetni.
Légvárak 2012.04.05. 21:27:51
komplikato 2012.04.05. 21:28:37
Larry Silverstein 2012.04.05. 21:29:17
Légvárak 2012.04.05. 21:31:56
komplikato 2012.04.05. 21:35:39
soproni1 2012.04.05. 21:38:25
soproni1 2012.04.05. 21:39:00
Netszamuráj 2012.04.05. 21:46:55
zellerlevél 2012.04.05. 21:50:32
(Nem személyeskedtem, te se tedd.)
A rokkantnyugdíjasoknak, az utóbbi években a rehab. járadékosoknak a munkaügyi központok folyamatosan indítanak átképzéseket.
Aki nyolc év alatt egyetlen egyet sem akar, hajlandó elvégezni (vagyis olyan végzettséget szerezni, amivel képes munkát végezni), annak miért kéne rokkantnyugdíjat adni? A rokkantnyugdíj töbnyire nem jelenti azt, hogy semmilyen munkát nem tud végezni az illető, hanem azt, hogy az addigi munkáját nem képes elvégezni.
(Mielőtt megkérdőjeleznéd: az elmúlt 12 évben három olyan embert vettünk fel, aki rokkantellátás mellett tanult más szakmát. Többnyire fizikai munka helyett könnyű szellemi munkát igénylő szakmát tanultak.)
Nem tudom, hogy hány olyan emberrel találkoztál, aki rokkantnyugdíjat kapott mondjuk 90 előtt. Én sokkal, főként az utóbbi években, felvételi elbeszélgetésekkor. Pár jellemző mondat: "amikor a férjem beteg lett, a háziorvos mondta, hogy maradjak otthon rokkantságin, hogy ápolhassam, öt évig ápoltam, még ötig otthon voltam, de most megvonták tőlem a szemetek"; "kikészített idegileg a főnököm, ezért lerokkantosíttattam magam, most meg, 20 év után, ötvenöt évesen szégyenszemre munkát kell keressek", "volt egy balesetem, utána elrokkantottak, de most megvonták".. soroljam?
Egy negyvenes, rehab. járadékos férfi jelentkezett időszakos helyettesítésre, nem fizikai munkára. Mondtam neki, hogy szabadságon lévők és betegek helyére keresünk olyan embert, aki egy-egy hétre helyettesítene. Azt mondta, hogy majd szól, amikor jó neki, mert ha adódik valami, amit kézbe fizetnek, akkor ő oda megy. Azóta sem jelentkezett.
És: egyidejűleg létezik a másik véglet is: nálunk jelenleg két rehabos dolgozik: az egyik nálunk dolgozott, fizikai munkát, aztán beteg lett, először rokkantnyugdíjat kapott, most rehab. járadékot. Mellette az elejétől részmunkaidőben portás. Az eredeti munkakörében soha nem fog tudni dolgozni már. De mást képes végezni.
A másik rákos, már több éve, változó az állapota, néha sokat hiányzik, ápolónő volt a szakmája, most részmunkaidőben van nálunk, ő is portás.
De mondhatok más példát is: a születése óta mozgáskorlátozott, kerekesszékes férfi munka mellett egyetemet végzett, lassan meglesz a negyven év szolgálati ideje...
Volt egy alkalmazottunk, akit családi problémák okozta idegkimerülés miatt százalékoltak le. Pár évig dolgozott nálunk részmunkaidőben, míg az ellátást kapta. Utána visszament teljes munkaidőben dolgozni az eredeti munkahelyére, munkakörébe.
Így is lehet. Nyilván nem mindenki képes rá, de az biztos, hogy a többszázezer ember jelentős része képes lenne valamilyen munkára.
Légvárak 2012.04.05. 21:54:47
babraba 2012.04.05. 21:55:14
Önkormányzatnál dolgozol? Nem? jahhh... akkor miért nem fizetsz nekik MUNKABÉRT???? Hiszen ők dolgoznak! Vagy egyszerű (olcsóbb) közmunkásként alkalmazni? hmmm...
zellerlevél 2012.04.05. 21:56:51
Tudom. :)
Csak optimista vagyok, és mindig remélem, hogy minden emberben van arra fogékonyság, hogy meghallja a józanabb hangokat is.
(Ezért aztán pl. a személyeskedésért egyszer szólok, a második után az illetőt figyelmen kívül hagyom.)
Légvárak 2012.04.05. 22:00:13
zellerlevél 2012.04.05. 22:00:52
:) Ha belegondolunk, hogy egyiknek sincs klasszikus értelemben vett fedezete, akkor nem sok különbség van köztük.
zellerlevél 2012.04.05. 22:06:06
Mo. csak úgy tud kimászni ebből a helyzetből, ha megváltozik a többség hozzáállása a világhoz, a munkához, a közösségi szolgáltatásokhoz.
Akinek józan paraszti ésszel nem megy (mert elissza a gyerek után a kapott segélyt, családi pótlékot, gyest; mert azt hiszi, hogy munka nélkül lehet élni), annak majd menni fog kényszerből.
Légvárak 2012.04.05. 22:10:38
Légvárak 2012.04.05. 22:13:06
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:14:45
Nálad , barátom,...nálad ! De van ahol csak ez van ...és a segély . És mi a faszt kezdjen vele a csórikám Alsóbödröncén ?...Főleg ha kéz alól venne tüzifát,..mert megfagynak ?!
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:17:59
Folytatom a gondolatmeneted : és a részegeseknek ,gépezőknek fagyott kutyaszarban is adhatod ,..azt is beváltják és elisszák...tehát nem ez a megoldás . Az gyanúm , valakik nagyon nagyot fognak kaszálni ezen a "kártyabizniszen " !!!
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:20:09
Hahóóó, ébresztőőőő ! menjél már el egy szabolcsi kisfaluba,....mennyi munkalehetőség van ?! fideszgyík...
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:20:40
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:21:32
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:22:44
A hangsúly ezen van : 1.)" nem mindenki képes rá " 2.) ha lenne munka.....
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:23:09
Csak nem az Index hirdetői az érintett francia cégek? Hehe-haha.
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:25:30
Nem,..minimálbérért adjál néki munkát 200 km - re...és rámegy a bére az utazásra - szállásra...
Vagy vásárolja fel a vezéred haverja a maradék földeket is a falujuk határában ..és fogadja őket örökbe ( vagy lője Őket gödörbe....).
bigthereal 2012.04.05. 22:25:40
el kéne dönteni, kikről is szól, a mentálisan érintettekről, vagy a mély-szegénységben élőkről, esetleg ezek metszetéről.
vagy a cigányokról.
a 60 milliárdos szám honnan jött ki?
forrás?
és miért kegyetlen és megalázó az, ha nem pénzt kapnak, hanem olyan formában érkezik a támogatás, amire úgyis elköltik?
évuska 2012.04.05. 22:26:08
dr kíváncsivagyok 2012.04.05. 22:26:26
portugéza 2012.04.05. 22:27:04
Alapvetően háromféle rokkantnyugdíjas volt: 1. a valóban beteg, sérült emberek – jogosan kapták az ellátást. 2. a csalók, akik többnyire feketén dolgoztak.
A 3. kategória: valamilyen szinten betegek voltak ugyan, de munkaképesek. Na, ők rájátszottak a bajukra, ha a munkahelyükön szorult a hurok, elővették a „tartalék” betegségüket, elindították a leszázalékolásukat. De miért is volt az baj, hogy munkanélküli ellátásként funkcionált a rokkantnyugdíj? Ha később lett volna legális munka, nem adták vissza a rokkant státuszukat, életük végéig igényt tartottak a havi apanázsra. És ahogy írtad, nem is képezték magukat, csúnyán szólva a betegségükből akartak megélni. Arról nem beszélve, hogy sokan különböző szintű egészségi problémával is dolgoznak, mert nem akarták/tudták magukat lerokkantosítani.
Általában a két szélsőséges vélemény szokott ütközni a rokknatnyugdíjasokkal kapcsolatban: az egyik szerint a felük-kétharmaduk csaló, a másik véglet szerint meg 800 ezer tolószékes, mozgássérült, fogyatékos ember van az országban. Az igazság nyilván a kettő között van. Sokan pl. cukorbetegséggel, deréktáji fájdalmakkal (kövérség miatt) vagy magas vérnyomással voltak „rokkantak”. Vagy idegi alapon úgymond. Meg a rokkant vállalkozók is érdekesek voltak, az ő esetükben a rokinyugdíjnak még a munkanélküli segélyt helyettesítő szerepe is okafogyottá vált!
Végül egy tipikus magyar történet: női (maszek) fodrász szomszédom 10 éve lerokkantosította magát, egyúttal visszaadta az egyéni vállalkozói engedélyét és feketén fogadja tovább a vendégeit. Az ízületeivel százalékolták le, de akkor hogy tud dolgozni??? Sőt, takarítani is eljár, ott is kell cibálni a porszívót, felmosni, stb. Az utcán nálam gyorsabban szedi a lábait, pedig feleannyi idős vagyok, mint ő. Nagyon súlyos beteg lehet, nagy fájdalmakkal.
Írta valaki itt, hogy mitől lesz jobb, ha szigorítjuk a szociális ellátásokat? Van egy olyan összefüggés, hogy a munkát terhelő adók, járulékok, elsősorban a munkaadói oldalon, azért ilyen magasak, mert kevés a (legálisan) dolgozó, kevés embertől kell sok pénzt behajtani. A magas munkaadói közterhek gátolják a (legális) foglalkoztatást. Ördögi kör: minél több embert tartunk el, annál kevesebb másiknak jut (legális) munkahely.
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:28:15
Hitelbül. Maj' ki lesz fizetve!
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:28:57
Légvárak 2012.04.05. 22:32:49
Jah, hogy te nem vagy nigger? Akkor mi a f@szt írogatsz a niggereknek?
évuska 2012.04.05. 22:36:25
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:37:05
Ha meg a niggerek nem tudnak megélni, akkor arra költik amire adják nekik és mosolyognak hozzá.
Pont ezt várom én is az adósomtól, márpedig az én pénzemet osztják.
Persze aki kivesz a rencerbő annak nem teccik. De kit érdekel, nemigaz?
pandacsökiboborján 2012.04.05. 22:41:55
és nem évi 60 milliárdba,hanem kb. 500 milliárdba kerülnek tb.oktatás,börtön stb...
lehet őket sajnálni,de jobb lenne a világ nélkülük
pandacsökiboborján 2012.04.05. 22:45:40
Larry Silverstein 2012.04.05. 22:47:04
Ahhoz itthon lőni kéne rájuk. Nyehehehe.
zellerlevél 2012.04.05. 22:50:12
Két hete hirdettünk szakács állást az üzemi konyhánkra. Volt összesen 32 telefon. A többségüknek nem volt végzettsége. Akinek volt, azok közül majd a fele kikötötte, hogy csak a nyári szezon után jön. (Vagyis: ha véget ér a Balatonon a fekete munkalehetőség.) Néhányan kiestek a rostán egyéb okból (kevesellték a bért; zsebbe is akartak "kiegészítést"; messze van a munkahely a buszmegállótól - belváros!).
Maradtak öten, akitet behívtam.
Az egyik kijelentette, hogy hétvégén és ünnepen nem dolgozik. (A hirdetésben benne volt, hogy kell.)
A másik alig bírt járni, két perc várakozás miatt széket kért, hogy nem tud állni. Főzni hogy tudna?
A harmadik elmesélte, hogy az előző helyéről azért jött el, mert kidobták, amikor feljelentette a közvetlen főnökét, meg a cég vezetőjét. Az elmúlt két évben négy munkahelye volt, mindegyik három hónapon belül megszünt.
A negyedikről kiderült, hogy nincs végzettsége. Még ez sem lett volna baj, ha hajlandó rá, hogy elvégezze a szakács tanfolyamot (három féléves indul most éppen a városban), tanulmányi szerződéssel, úgy, hogy a felét fizetjük, de erre nem volt hajlandó.
Az ötödik el sem jött.
A megyei jogú város munkanélküli hivatala közel száz munkanélküli szakácsot tart nyilván a megyében.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt a kijelentést, hogy úgy általában nincs munka, már nagyon régen nem tudom komolyan venni.
komplikato 2012.04.05. 22:51:43
Nyilván azért jut a munkaügyi központra heti 3000 új jelentkező és kemény 25-30 állás. Nyilván azért küld már kínjában a Munkaügyi Központ állásajánlatokat Németországból, Ausztriából, Angliából, stb. mert olyan kúrva sok munkahely van. Nyilván azért dolgozik már több mint 130.000 magyar kint. Aha. Nyilván csak szívatásból van 200.000 "közmunkás", mert nem árulják nekik el hol lehet állást találni.
pandacsökiboborján 2012.04.05. 22:51:49
Légvárak 2012.04.05. 22:54:35
komplikato 2012.04.05. 22:55:09
Egy lópikulát, igen is a kormányon múlik, hogy itt lesz új munkahely vagy Szlovákiában, Romániában, stb. Mint ahogy az is, hogy leépít a Nokia, Philips és a többek vagy sem. Vagy például a csodás gazdaságélénkítő program is, aminek folyományaként a kereskedelem romokba dőlt, januárban még "csak" a boltok nagy része zárt be, most már egyre több élelmiszer bolt (köztük pár CBA, Coop, stb is!), meg az olcsó kifőzdék mennek csődbe sorban.
pandacsökiboborján 2012.04.05. 22:56:55
Légvárak 2012.04.05. 22:58:20
komplikato 2012.04.05. 23:00:28
zellerlevél 2012.04.05. 23:03:35
Valóban. Vagy csak rövid ideig nincs neki.
(Van négy jó szakácsunk. Ők is hirdetésre jelentkeztek, egyik nálunk szerzett szakmunkásbizonyítványt.)
Nem adtuk fel, ősszel kell valaki egy nyugdíjba menő helyére. Addigra találunk, csak jobb lett volna, ha van ideje a betanulásra.
pandacsökiboborján 2012.04.05. 23:04:10
good by
komplikato 2012.04.05. 23:10:15
katalinnagy 2012.04.05. 23:44:23
[c] 2012.04.06. 00:08:38
Azt mondjuk nem értem, hogy ő miért a "nem akar dolgozni" kategóriába esik.
Reggie 2012.04.06. 00:37:44
midnight coder 2012.04.06. 06:10:32
Azt kellene felfogni, hogy amit a szociális juttatásként kapsz, az nem a levegőből hulló manna, azért mások keményen megdolgoznak. Örülj, hogy egyáltalán kaptok valamit.
Azon visítozni pedig hogy jaj de szar ez a rendszer, miközben az egyik gyereked egyetemista, a másik ott tanul, a másik kettő meg középiskolás...
Az én anyukám azért nem tanulhatott anno tovább, mert kellett a pénz az öccse taníttatására, és néha ennie is alig volt mit. És nem a csúf gonosz kapitalizmusban, hanem a Kádár rendszer fénykorában.
midnight coder 2012.04.06. 06:36:00
lima31 2012.04.06. 07:27:05
katalinnagy 2012.04.06. 07:41:12
Reggie 2012.04.06. 07:50:02
a) Anyasagot munkakent? Jo vicc. A gyerekednek adod a szamlat a meseolvasasert vagy az apjanak. Nefelejts el adni, mert kulonben adot csalsz.
b) 180/ho a semmire? Fizettel te egyaltalan ennyi SZJA-t havonta? Ha igen, akkor hol van a felretett penz, vagy elszortad mind?
Pont az olyanok miatt, mint te, nincs az emberekben szolidaritas. Szarban van az orszag, kevesebb mint 4 millio ember tart el magan kivul meg 6-ot. Te meg agresszivan koveteled a penzt (mert ugyen neked minden jar), ahelyett, hogy megkoszonned, hogy eltartunk. Szart erdemelsz nem kakaot.
lima31 2012.04.06. 08:12:22
Fogalmad sincs arról mit írsz mi? Drága barátom:)
"pont az olyanok miatt"
- Tanuld, meg, hogy nem mindenkit kell hülyének nézni. Segítség ahhoz, hogy megértsd a rendszert amiben élsz, íme:
Vezess végig egyetlen terméket a kezdettől a befejezésig, ez legyen a kenyér. Fontos, hogy a kenyér legyen!
További segítség Neked a tanuláshoz és a megértéshez:
Onnan indul a kenyér, hogy szükség van a termőföldre (tudod meg kell venni ADÓVAL növelt érért) Ott ér véget a kenyér útja amikor papírt és vizet használsz, hogy megszabadulj a látványától és a szagától (budi, trón, bármi).
A köztest próbáld meg pontosan pótolni és lásd meg mi történik! Okosodni fogsz!
katalinnagy 2012.04.06. 08:15:18
Reggie 2012.04.06. 08:41:25
PetriGabor 2012.04.06. 08:44:09
Angliában például krónikus betegeket kényszeríthetnek (akár utolsó stádiumos rákban szenvedőket) közösségi munkára, különben azok elveszíthetik járadékukat. www.guardian.co.uk/society/2011/nov/08/unemployed-risk-losing-benefits
Csehországban tervek szerint állítólag olyan mágneskártyára utalnák a segélyt, amely a használó minden vásárlását, annak helyét, idejét, a vásárlott termékeket is rögzítené. Emberjogi szempontból súlyosan aggályos tervezet!
A megszorítások politikája egész Európán végigsöpör, az Orbán-kormány által bevezetett/-endő intézkedések nem egyediek sajnos, a gazdasági válság kormányok tucatjainak kiváló apropó arra, hogy szegénységben élőkön és fogyatékos embereken "verjék el a port". Sajnálatos, hogy a magyar sajtó csak kevés hírt ad arról, mekkora mértékű társadalmi tiltakozások vannak Nyugat-Európában folyamatosan: sztrájkok, tiltakozások, tüntetések, aktív sajtózás, társadalmi akciók.
Ezen az oldalon egy nemzetközi fogyatékosügyi civil szervezet híreit lehet olvasni ez ügyben: enil.eu/tag/disability-cuts-in-europe/
lima31 2012.04.06. 08:59:48
a válságot éppen azok az ember lények okozták akik most rajtad szorítanak, bassza meg.
katalinnagy 2012.04.06. 09:06:52
mocc 2012.04.06. 09:59:37
fifibá55 2012.04.06. 10:14:05
Is. Mi is benne voltunk/vagyunk, alaposan.
Katzenstreu 2012.04.06. 11:38:06
Reggie 2012.04.06. 11:42:15
@mocc: Olvasd ujra mit irtam, talan masodjara sikerul megerteni.
punciuspilatus 2012.04.06. 13:06:31
Reggie 2012.04.06. 14:13:06
punciuspilatus 2012.04.06. 14:36:43
szocmunkas · http://www.szocialismunkas.freeblog.hu 2012.04.06. 14:56:43
zellerlevél 2012.04.06. 15:51:33
Sir Galahad 2012.04.06. 21:19:00
Sir Galahad 2012.04.06. 21:20:11
Sir Galahad 2012.04.06. 21:21:23
lima31 2012.04.07. 06:57:16
55 évesen talán alaposan benne vagy, legyél abban biztos, hogy Én nem. A fiatalabbakról nem is szólva...
Az Állam fogalma mindig sokat segít a megértésben, "a néptől elkülönült" szakasz igazán sokat mondó...
évuska 2012.04.07. 10:37:20
Bírom ezt a középosztálybeli körülményfetisiszta attitűdöt: gyereket csak jókor, jó helyen, megfelelő körülmények közé, a többi az felelőtlen, minek szaporodik... pedig ugyanattól esünk mindannyian teherbe, bármelyikünket érhet meglepetés, és szemforgatás azokon számonkérni a tudatos családtervezést, akiknek szociokulturálisan, anyagilag nem jön szóba a korszerű fogamzásgátlás, és akiket a többségi társadalom lenéz és kirekeszt.
Reggie 2012.04.07. 12:33:21
évuska 2012.04.07. 19:07:05
Egyébként megmondom, ki az önző hobbi: a jól menő pár tárgyakkal, különórákkal kibélelt, fúvó szél ellen beoltott egy szem gyereke, kocsiba be, kocsiból ki, mérhetetlenül pazarló és önző, jogot formáló életre nevelik, később protekcióval egyengetik az egész életét.
Sir Galahad 2012.04.07. 19:14:42
szarkafarka 2012.04.07. 22:24:59
Sir Galahad 2012.04.08. 10:48:09
Reggie 2012.04.08. 12:36:36
évuska 2012.04.08. 12:51:21
Haladj meg, engem, a szélsőséges liberálist vagy nem tudom, milyen hozzászólót (én progresszívnek gondolom magam, és a nézeteidet rendpártinak érzem), és írd le, mit tennél, hogy ne szülessen annyi megélhetési gyerek, hogy kisebb legyen a teher a Zadófizetőkön.
Rendőrt minden hálószobába? Abortuszra kötelezni a érdemteleneket? De tényleg.
Nem érzed össztársadalmi felelősségedet abban, hogy az esélytelenek ennyire azok? Én igen. Én kaptam esélyt, nekem ki volt bélelve az életem (noha alsó középosztálynak számítok, nem toltak a seggem alá lakást, nincs autónk, nincs saját lakásunk, de ha úgy gondolom, veszek három könyvet vagy egy cédét bármikor, és nem márványsajtot veszek, hanem gorgonzolát. Jár a busz, tudok önéletrajzot írni, megértek bonyolultabb szövegeket is, engem senki nem piszkál, hogy biztos a segélyért szülök hármat, nem lesnek a boltban, hogy lopok-e,
és ezért
NINCS POFÁM
azokon sóhajtozni, ítélkezni, akiknek ez nem jutott.
Én azt látom, a sikeres, rendes stb. tagjai a társadalomnak üres óráikban szívesen képeznek fiktív ellenséget: Azok, Akik Az Én Adómból; Azok, Akik A Segélyért Szülnek, Azok, Akik Másokon Élősködnek. De egyáltalán nem ismerik e csoportokat (legfeljebb "a szomszédom is..." szinten), nem veszik a fáradságot, hogy kutatásokat, komoly helyzetelemzéseket olvassanak, csak ún. józan paraszti ésszel nyomják az okosságokat. Közben persze ők, a sikeresek is vígan csalnak adót, lógnak a buszon, mennek át a piroson, számolnak el olyasmit céges költségként, ami nem az, esetleg közülük néhányan kimennek Németországba vagy Svédországba és ők is megkapják az ottani igen magas támogatásokat, és nem érzik, hogy ugyanezzel a logikával az ottani jómódúak is élősködőnek tartják őket. Pedig őnekik nem a túlélés a tét, sőt, de nagyon fel vannak háborodva, hogy a reménytelen helyzetben élők viszont megpróbálnak túlélni, akárhogy is, és nem azzal fognak foglalkozni, hogy te az okostelefonoddal meg a horvátországi nyaralásoddal mit szólsz mindehhez.
Az adófizetők meg bizony jönnek a should-okkal meg a must-okkal keményen. Pedig mindannyian fájunk a földnek. Most félre tudok tenni, de közben ugyanazokat a támogatásokat kapom pl. a gyerekek után, mint az ún. élősködők. És nekem is lehetne fogyatékos gyerekem, engem is kirakhatnak a bérelt lakásból, én is rokkanhatnék le, válhatnék egy pillanat alatt teherré.
Reggie 2012.04.08. 13:22:23
Tehat peldaul lehet a tamogatasokat azzal kezdeni, hogy akik a terhesseg elott nem tudjak hitelt erdemloen igazolni a gyerekneveleshez megfelelo korulmenyeket, azok az "illegalisan" megszuleto gyerekuk utan semmilye soha nem kaphatnanak tamogatast. Igy mar nem lesz ertelme a megelhetes miatt gyereket gyartani. Meg a gombaszashoz is igazolni kell az alkalmassagot, akkor egy gyerek felnevelesenel ez evidens, hiszen embereletrol van szo!!!
évuska 2012.04.08. 14:41:14
Jó, nem kap semmit, és mégis megszületnek azok a gyerekek, mit csinálsz? Az Audidból vagy nem tudom, végignézed, ahogy felfordulnak? Nem a te bajod? Temetésre adunk azért az adóból, vagy holló intézze?
És hol a határ? Ki nem szülhet? Ki dönti ezt el? Ha gazdag és mainstream (!) vagy, lehet sok gyereked. Ha mi, az erős többség úgy ítéljük meg, hogy nem vagy alkalmas rá, akkor nincs gyerek. hozzá ne nyúlj az asszonyhoz, mert megbánod!!! De jövőre újra megnézzük, hátha addig összeszeded magad.
Nálunk pl. nincs kiságy, volt már védőnői fejcsóválás emiatt. Szépen volnánk, ha ők mondanák meg, mi a helyes, mi nem.
Tiltsuk be a szexet? Kényszersterilizáció? De komolyan, mire gondoltok? A gyakorlatban? Nem lehetne megnézni az ezen a területen sikeres, kevés nyomorgót, kitűnő közszolgáltatásokat, nagy mobilitást, kevés reményvesztett polgárt felmutatni képes társadalmakat, hogy ők mit csináltak? Biztosan nem ezt, ez emberi jogi botrány, ilyen nincs, nem értitek?
Írjuk át az összes emberi jogi alapdokumentumot, amely szerint mindenkinek elidegeníthetetlen joga a gyerekvállalás, az erről való döntés? Ha gondolod, adok egy radírt meg egy cerkát, aztán usgyi.
Szép új világ. Nem félnétek az éhséglázadástól?
Ennél a szabályozásnál és végrehajtásánál sokkal olcsóbb is, ráadásul humánus felzárkóztatni, ismeretet terjeszteni, segítő kezet nyújtani, szolidárisnak lenni. Mondjuk tizedannyiból, amennyit csapatépítésre meg PR ajándékra költenek a munkáltatók...
szarkafarka 2012.04.08. 15:20:41
De nem igy:
1 gyerek 1 penz
20 gyerek több mint 20 penz...nonszensz + allami gondozasba kerulnek, rokon kiveszi es megosztozik az igazi szulökkel a zsozson. Ne mond hogy nem fordul (fordult) elö...Több pelda is van ra...
Reggie 2012.04.08. 15:25:32
Nem kell nezni, majd megoldjak egymas kozott.
Barki szulhet, max tamogatast nem kap. Tehat a szules nincs be tiltva, csak a tarsadalom szipolyozasa. A szabalyokon nem kell sokat szenvedned, az orokbefogadas miatt mar kitalaltak helyetted.
"Tiltsuk be a szexet?..." Na ez a szalmabab erveles iskolapeldaja. Tehat ha nehez volt megerteni elmondom ismet: a gyerekszules nem tiltott, csak a tamogatasnak lennenek feltetelei. Eseleg olvasd el az elozo irasomat, vagy kerj meg valakit aki segit neked megerteni.
Reggie 2012.04.08. 15:26:04
Sir Galahad 2012.04.08. 23:08:01
Igen, igazad van, a jelenleg uralkodó jogi és világnézeti keretek között nagyon nehéz lenne erre a problémára működő és hatékony megoldást találni, de hát az autót sem látták előre az 1800-as évek közepén. Ahhoz meg kellett haladni a kor uralkodó szemléletét, amely a lovaskocsik problémáját a hangszigetelt istállóval vélte megoldani.
Igen, nyugodtan hívj rendpártinak, nincs nekem a renddel semmi bajom. De hívhatnál liberálisnak is, mármint ha a szó igazi értelmét vesszük. Ennek ugyanis klasszikus megfogalmazása egyszerűen úgy szól, hogy "öklöd szabadsága az orrom hegyéig ér". Azaz: mindent jogodban áll megtenni, amivel másnak kárt, hátrányt nem okozol, azon túl viszont semmit. A felelőtlen gyermekvállalás ezt az elvet sérti: aki tudja, hogy képtelen a saját erejéből akár csak egy gyereket is felnevelni, és mégis nyolcat vállal, az bizony a többieknek kárára van. Jó lenne a jövőbe látni, és tudni, mi lesz az a megoldás, amivel ennek gátat szabnak (lehet, hogy valami olyasmi, amit Reggie javasol, ki tudja?), de sajnos nekem sincs ilyen képességem.
Egy biztos: a világ afelé halad, hogy mindenki addig nyújtózkodjon, ameddig a takarója ér. Erről szól például az a szigorúság, amivel Magyarországtól megkövetelik az államadóssági szint csökkentését. Nagyon helyesen - az ugyanis hosszú távon nem megy, hogy azt csinálok, amit jól esik, aztán majd csak lesz valami marha, aki fizeti. Ennek a világnak lassan, de biztosan vége az államok és az egyén szintjén is.
Famulus 2012.04.09. 10:03:56
Sir Galahad 2012.04.09. 12:16:52
Famulus 2012.04.09. 15:02:04
1120 2012.04.18. 00:01:29
zellerlevél 2012.04.18. 15:48:39
És ezt miért írod nekem?
Olvasd el, amit 2012.04.05. 21:20:42-kor írtam.
zellerlevél 2012.04.18. 16:00:06
Ja, egyébként meg egy keddi történet: a buszon többször panaszkodott egy hatvanas nő, hogy a lányától megvonták a rokkantnyugdíjat, már csak rehab. járadékot kap. Mondtam neki, hogy az egyik portásunk gyakran beteg, az ő helyettesítésére időnként felvenném a lányát, adjon telefonszámot. Felhívom a negyvenes nőt, mondom, hogy beteg a portás, várhatóan két hét most, aztán nyáron biztosan még hat hét, közben a többiek szabadsága alatt is kell valaki, vagyis az idén kb. még 110 nap, jövőre pedig az egyik nyugdíjba megy, ha beválik, állandóra is felvennénk. Mire: nekem nem kell kegyelemkenyér.
Hát akkor kapja a 39 ezer forintos rokkantnyugdíjat, ha neki az elég.
És felmerült bennem, hogy rákérdezek a munkaügyi központtól, hogy van-e valamilyen ellenőrzés a rehab. járadék ideje alatt, hogy akar-e egyáltalán rehabilitálódni az illető...
Hetek óta nem találok olyan embert, aki valamilyen járadék vagy nyugdíj mellett időnként beülne a portára minimálbérért. Vajon miért?
Persze, megtehetném, hogy meghirdetem az állást, azt hazudom, hogy végleges, aztán próbaidő alatt elküldöm, akit felveszek. Akkor tolonganának a jelentkezők, aztán meg szidnának a munkahelyi terror blogon.
sam2sam 2012.05.26. 07:53:45
Nincs baj a renddel. A rend jó, én szeretem. De a rend ott kezdődik, hogy egy nemzet akar valamit. Például fennmaradni. Szokták mondani a tőke szereti a nyugalmat, csak oda megy ahol az meg van. Mi egy nemzet tőkéje, a polgárai, az Ősei a hagyományai. Ehhez pedig olyan ország kell ahol a polgárai otthon vannak, és nem érzik üldözöttnek magukat saját országukban.
zellerlevél 2012.05.27. 21:20:18
Miért pont hármat és négyet írtál? Miért nem egyet, vagy akár kettőt?
Arra sincs garancia...
Nagyjából egyforma rizikó a mi négy gyerekünk, mint a te kettőd.
A különbség csak ott van, hogy kinek mit jelent a biztonság rövid, közép, és hosszú távon.
sam2sam 2012.05.29. 11:08:15
-JzK- 2013.01.21. 05:09:17
"Nem félnétek az éhséglázadástól?"
Miért kéne attól félni? Van rendőrség, terrorelhárítás, kommandó, hadsereg.
Terroristákkal nem tárgyalunk. Mert mégis mi volna, ha nem terrozimus az, hogy rákényszerítjük az államot, hogy adjon pénzt (érdemtelenül), mert különben zavargások, fosztogatások és gyilkosságok lesznek?