HTML

Facebook

...és még annyit, hogy

Ami eszembe jut, mert nem kell mindig tematikusnak lenni.

Társadalom

Bejegyzések

Friss topikok

HTML doboz

 

2009.10.23. 09:49 Zsoolt

1956 ellenforradalom - beettem én is

 
 

1956 kapcsán valami nagyon fontosat tanultam meg az életben. 1972-ben születtem. 16 évvel az 56-os események után. Nem voltam ott, nem láttam a saját szememmel. Nincs élményem róla.

Először az iskolában hallottam 1956-ról. A 80'-as évek történelemkönyveiben amikből tanultunk az szerepelt, hogy 1956 ellenforradalom volt. Elhittem. Miért?....Mert azt mondták. Beettem Mátyás királyt is, meg a tatárjárást is, ahogyan a pitagorasz tételt is....ugyanazok (a tanáraim) mondták, és ugyanazokban az iskolai tankönyvekben szerepelt.

1956

Tudásunk nagyrésze honnan származik? Honnan tudod, hogy kerek a föld és nem lapos? Honnan tudod, hogy Ausztrália létezik?

Hallottál róla, könyveket olvastál róla, láttad a TVben és talán, ami a leghangsúlyosabb, ezt tanították az iskolában. Elhiszed? El hát. Még akkor is ha saját szemeddel sosem tapasztaltad, hogy valóban kerek a föld, nem vagy űrhajós. A legtöbb tudásunknak nem megyünk utána, én nem csináltam matematikai számításokat, hogy vajon a pitagorasz tétel igaz-e. Nem is érdekelt. Most jön a szentségtörés. Engem általános iskolában 1956 sem érdekelt. Ugyanolyan távoli valami volt, mint a Mohácsi vész, vagy a Pákozdi csata. Tök jó (vagy tök szar), de túl vagyunk rajta, és különben is mikor csöngetnek már. Beettem mindent, amit tanítottak nekem.

1956
 

Azt hiszem tudásunk vagy 80%-a ilyen lehet. Egyszerűen elhisszük amit mondanak nekünk.

1989-ben 17 éves voltam. A kommunista rendszer összeomlott és hirtelen az újságok, a könyvek, a TV arról kezdett el beszélni, hogy 1956-ban forradalom volt. Új történelemkönyvet kaptunk, de annak tartalma más volt. Ugyanazokat az újságokat olvastam, de azok homlokegyenest mást írtak mint akár néhány hónappal korábban.

Néztem a TV-t, ahol okos, öltönyös emberek, szuperkomoly arckifejezéssel beszéltek a forradalomról. Ugyanolyan okos, öltönyös emberek, szuperkomoly arckifejezéssel, mint akik korábban az ellenforradalomról beszéltek.

Azt hiszem ez volt az a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy semmit nem fogok elhinni ezentúl csak mert azt valaki nagyon komoly arckifejezéssel, mégoly hangsúlyos kellékekkel megtámogatva, mondja.

Ez a története annak, ahogy a szkepticizmus alapvető részévé vált a gondolkodásomnak. A görög szkeptikusok valami ilyesmit vallottak:

- minden tudás csak limitált lehet. Még a logika eszközét használva sem lehetünk bizonyosak abban, hogy a végső igazságra bukkantunk mert azok a tények (premisszák), melyeket logikus következtetéseinkhez használunk legtöbbször előfeltevéseken alapulnak.

Számomra a szkeptikusok legfontosabb üzenete az, hogy nincs végső igazság, az nem létezik valami tiszta, megkérdőjelezhetetlen formában.

Talán ünneprontó dolog ilyeneket írni, amikor a TVben vonják fel a zászlót, ma majd okosok patetikus szavakat szuperkomoly arccal megint, de számomra ez az egésze már régen valahogy mérgezetté vált. Talán túl öreg vagyok 37 évesen, már nem eszem be a kanyarokat, már ott ül a vállamon a kisördög és azt mondja:

- mi van ha átírják a könyveket megint?


 


 
 
 
 

---

55 komment

Címkék: 1956 forradalom ellenforradalom szkepticizmus


A bejegyzés trackback címe:

https://annyit.blog.hu/api/trackback/id/tr30727813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.26. 09:14:30

Teljesen igazad van, már nekem is elegem van. Pedig résztvettem benne 14 évesen egy baromi mordállyal.
Aztán még más és lett belőle két és fél év. Útálom az öblögetőket, de hogy valamivel hozzájáruljak a képhez, ha akarod olvasd el - nem a forradalomról szól, nem kell megijedni, az utána lévő időkről a - inszeminator.blog.hu oldalon az Irakban kitört a...vagy kitörött? első és második részét. Nem pátosz, inkább röhej. Üdvözletem Inszeminator.

worker 2008.11.05. 13:14:20

Hát végülis a tanulás épp arról szól, hogy elhiszünk dolgokat, nem bizonyítunk be, fedezünk fel mindent magunknak. Különben soha nem jutott vona el senki a differenciálegyenletig, ha a számelméletet mindenki elkezdi onnan, hogy oké, akkor most definiáljuk, hogy van a 0, meg az egy.
Épp azzal vagyunk előbbre az állatvilágnál, hogy képesek vagyunk rendszerezni az ismereteinket a világról, és azt kompaktan átadni a gyerekeknek, akik továbbfejleszthetik.
Szerintem a legfontosabb tanulság: nem szabad az információt csak egy helyről gyűjteni.

rcfan 2009.10.23. 12:11:49

Kár, hogy a szép nemzeti ünnepeinket beárnyékolja a napi politika.

Nézzétek meg a hírportálokat. Az a hír, hogy ma melyik párt koszorúzza meg és melyik nem.

Sokan vélekedünk úgy, hogy csak akkor lehet tiszta az ünnep, ha valami népi csoportosulás szervezi és a politikusok még magánemberként se látogatnak ki rá.

Bocs, ha destruktív voltam, de én így látom.

poisonborz 2009.10.23. 12:18:33

Pontosan emiatt nem igaz a történelemkönyvek több mint fele (talán az alapvető személyeken és a dátumokon kívül). Egyszerűen a politika úgy kívánta, hogy '90 után már forradalomként tekintsünk rá (mindezt mindenféle előtag nélkül, személy szerint igazságos, népi forradalom volt) De pl valahogy a történelmi visszaemlékezésekből elfelejtjük, hogy mennyi szabadrablás, garázdaság, és lincselés társult hozzá, volt ismerősöm akinek a tanár anyját úgy rángatták ki az iskolai óráról a részeg tüntetők.

Pláne igaz ez annak a fényében, hogy minden történelemkönyv célja hogy megpróbálja az ország történetét egy oldalról, koherensen bemutatni, mintha az évszázadok során minden szereplője ugyanazért a típusú nemzetállamért és értékeiért küzdött volna végig.

eloszto · http://eloszto.hu 2009.10.23. 12:22:37

Azért ezeket a gondolatokat válaszd szét.
Vannak dolgok amiben kételkedhetsz és vannak amiben nem.
A Pithagorasz-tételt átírta valaki? Nem, ugye? :)

.szali 2009.10.23. 12:23:22

pitagorasz tétel -> Pitagorasz-tétel

S. Annyi 2009.10.23. 12:23:26

Kár, hogy a szép nemzeti ünnepeinket beárnyékolja a napi politika.

Erre csak azt tudom mondani, hogy ez ma törvényszerű. Törvényszerű, mert nap, mint nap tapasztaljuk, átéljük, hogy a fejünk felett eladják az országot, nyomorba taszítják a népet, korlátozzák a szabadságjogainkat. Kordonokkal zárnak ki mindenhonnan, mert félnek. Amíg ez a kormány van, addig ez lesz. Szóval nem tehetünk úgy még egy napra sem, hogy a fejünketa homokba dugjuk, eltekintünk nemzeti ünnepünkön a napi politikától. Emlékeztetlek 2006-ra. Az 50. évfordulóra. Ne légy már ennyire szentimentális!

S. Annyi 2009.10.23. 12:39:22

Azt még hozzátenném, hogy a maszop padsoraiban ül egy bizonyos Havas Szófia, aki nyíltan tagadja '56-ot és még képviselő lehet. Nem vetik ki maguk közül az emeszpések. Felettébb elgondolkodtató.

Teddypompom 2009.10.23. 12:40:53

Légy szkeptikus nyugodtan és maradj ki a közös emlékezésből ami egy népből nemzetet csinál.

Nagyon okos szkeptikus ember létedre nem tudsz ( nem akarsz) különbséget tenni a diktatúra és a szabad önrendelkezés között.
Az aranyhalaknak is kb 5 másodperces a memóriájuk....

franta 2009.10.23. 12:44:28

Hm. Az iskola által mondott dolgokat hitted el? Neked nem voltak szüleid? Te nem hallottál a komcsi pedagógiában zavart keltő ún. "kettős nevelésről"? Te hol éltél a 80-as években, hogy csak az iskolai dumák manipuláltak? Azaz mit csináltak a szüleid, a barátaid, a környezeted?
Mivel képtelen vagy figyelni százfelé, te egy kurva könnyen manipulálható pali vagy. És ez a poszt is erről szól.
Bocs, hogy így ismeretlenben is, de nagyon sajnállak.
És mégegyszer bocs, de Te egy birka vagy.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.10.23. 12:53:57

@poisonborz:
Poison, poison...
Ad 1. sehol nem volt tanítás jó darabig. Nem lehetett kit kirángatni.
Ad 2. Betört érintetlen ,kirakatok, utcasarkokon pénzgyüjtő ládák, az elesettek családjainak támogatására, és nem őrizte senki. Szabad volt adakozni.
Ad 3. a nevedben benne van a méreg. Évtizedekig adagolták, ma is hat.
Az én ismerősöm odament egy útörőavatáson Rákosipajtáshoz és felpofozta...Még azt is mondta neki, hogy herausss, és hogy milyen csúnya kopasz ember vagy kisköcsög...
Lehet terjeszteni...
Egyszer csak visszaérkezik hozzám.

is 2009.10.23. 13:04:26

@poszt: egyetértek.

@Teddypompom: nagyon 1 bitesen látod te ezt. szerintem az nem erős nemzet, amelyiknek szüksége van arra, hogy letagadja, elhallgassa a történetnek azt a felét, amelyik nem pont az eszme szolgálatában áll. ha az csinál nemzetet egy népből, hogy nem néz szembe a történelmének az egészével, hanem csak mazsoláz benne, akkor annak már régen kár. akkor olyan román meg szlovák történelem lesz, melyben Mátyás nagy román király, meg Szlovákia régebbi mint Mo, hiszen Szvatopluk. mondok egy másik példát. Hollandia nem fél kiállítást rendezni abból, hogy milyen parasztok voltak Indonéziában, meg hogyan fogták be és szállították a rabszolgákat Afrikából az USA-ba. pedig egyik sem dicsőséges dolog, de része a történelmüknek, és nem attól nemzet a holland, hogy ezt elhallgatják.

@S. Annyi: érdekes hallgatni, hogy egyesek fejében mi van Havas Szófia álláspontjáról. természetesen ennek semmi köze nincs a valósághoz, de tényleg érdekes látni a torzulásokat. igazi szociológiai kutatási téma annak, akit érdekel.

Morten Harket (törölt) 2009.10.23. 13:08:21

Hát, ahogy öregszünk úgy egyre bölcsebbek leszünk. Számomra a tegnapi Szempont (premier.mtv.hu/Rovatok/Szempont.aspx) hasonlóképpen döbbenetet okozott, amikor egy újabb illúzióm veszett oda, most éppen a "legvidámabb barakkról".
Persze, szerintem én voltam a hűlye, hogy nem jöttem rá az összefüggésekre a Skorpió könyv elolvasása után (www.bombagyar.hu/resources/pdfs/tomcat_fedoneve_scorpion.pdf).
És milyen messze vagyunk még a teljes igazságtól...

Forest (törölt) 2009.10.23. 13:15:30

Nagyon jó poszt!
Velem is hasonlóak történtek, picit vag csak idősebb a posztírónál.
Valamire azért felhívnám a figyelmet (csak mint érdekesség):
Itt a szocialista időkben annyi partizán volt, hogy a fele is sok lett volna a németek ellen. 89 után meg hirtelen annyi forradalmár lett (56) hogy a fele is sok lett volna a szovjetek ellen.
Érdekes kis nép vagyunk.. ..Zorán dala nagyon találó ide, ajánlom mindenki figyelmébe aki "élt" már egy picit:
www.zeneszoveg.hu/lyrics.php?lc=168
"Könnyű lesöpörni újra az asztalról, ami volt
Aztán kifaragni tűzpiros márványból, ami volt
[b]Mégis változik egyre a múlt
Bajba kerül, aki jól tanult[/b]
Hát hány féle múlt van, ami volt"

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.23. 13:34:55

@franta: Ha Te azt hiszed, hogy egy 14 éves kamasznak feltétlenül azzal kell foglalkoznia, hogy igaz-e az ellenforradalom, vagy nem, akkor szerintem valamit nagyon eltévesztesz.

Ha azt hiszed, hogy minden szülő kötelességének tekintette, hogy felvilágosítsa a gyerekét arról, hogy '56 forradalom volt, akkor újfent nagyon tévedsz.

Sok oka lehetett annak, ha egy szülő nem beszélt erről a gyerekének, csak hogy egy példát mondjak, nem akarta, hogy a gyerek száján társaságban kicsússzon valami olyasmi, amiből baja lehet.

@poisonborz: "Egyszerűen a politika úgy kívánta, hogy '90 után már forradalomként tekintsünk rá... De pl valahogy a történelmi visszaemlékezésekből elfelejtjük, hogy mennyi szabadrablás, garázdaság, és lincselés társult hozzá"

Attól az még simán lehetett forradalom, hogy közben lincseltek és raboltak. A legtöbb forradalom tele van ilyenekkel. Az csak egy naív elképzelés, hogy ezek ellentétesek egymással.

Fat Jew Biatch 2009.10.23. 13:50:00

Mélységesen nem érdekel ugyan az egész, de van itt az egykerben egy utca, amit az előző rendszerben Asztalos Jánosról neveztek el. Ez az Asztalos János (aki nem a pócspetri plébános) nem volt egy kimondott úriember. Ám utolérte a végzete. 1956.mti.hu/Pages/Wiw.aspx?id=287
A meggyalázás azt takarja, hogy fejjel lefelé felkötötték egy köztéri lámpára, szétrúgták a fejét, és tüzet gyújtottak alá. Sokan úgy mesélik, hogy élve kötötték föl. Akárhogy is, tessék eldönteni tesz-e ilyesmit úriember.
Ma hatkor a jobbik Asztalos Jánosra emlékezik Feldebrőn.

nagybalázs 2009.10.23. 13:52:34

Ne má, haver, ez nagyon gyenge! Azért hitted el a pitagorasz tételt, mert a tanáraidtól hallottad? Miért nem a saját szemednek hittél? A Pitagorasz tétel bizonyítható, nem?
A töri egy kicsit bonyibb , ezt elismerem, de a tanárokon kívül van még néhány forrás ami segít tisztább képet kialakítani. kb. egyidősek vagyunk, ugyanazt az ideológiai maszlagot kaptuk, én még a Lenin lámpácskáit is olvastam, de azért az ellenforradalmi dumát nem kellett gondolkodás nélkül benyelni.

borigabi 2009.10.23. 13:56:03

@S. Annyi: És ezt ugye nem lehetne a nemzeti ünnep előtt, után demonstrálni? Mindenképp március 15-én, október 23-án, stb. kell ilyenformán "megemlékezni"? Még jó, hogy a szentestét nem barmolja szét senki... :S

S. Annyi 2009.10.23. 14:00:42

@borigabi: Erre csak annyit, hogy szerintem nem volt rendszerváltás.

borigabi 2009.10.23. 14:04:56

Dehogynem volt, csak nagyon nem abba az irányba indult/indították, amire sokan számítottak.

poisonborz 2009.10.23. 14:05:56

@inszeminator: ez egy kis vidéki faluban történt az első napokban. miért ne lett volna tanítás? de a példád alapján minden nem 10 tanú által megerősített adat csak pletyka. most komolyan azt hiszed hogy mindenki lánglelkű Petőfi volt egy diktatúra utáni anarchikus állapotban? de amúgy persze, ezek olyan hallott-látott személyes élmények, amik nem lesznek történelemkönyvekben. de attól még megtörténtek.

@promontor: nem mondtam hogy ellentétes, de az, hogy ezeket az elemeket kihagyják, valahol hasonló ferdítés, mint az ellenforradalomnak való feltüntetés (a tüntető fölötti szövegbuborékban az "éljen az imperialista összeesküvés" mondatot kicserélik az "éljen a haza"-ra, függetlenül attól mit is mondott valójában).

A poszt valódi mondanivalója az, hogy a nemzeti emlékezet, sőt a történelemtudomány ezzel foglalkozó része a végtelenségig ideologizált.

tény hogy elég ellentmondásos téma egy olyan zsarnoki rendszer, mint a rákosi ellen való felkelésnél, és olyan belpolitikai helyzetben, mint ami most van.

borigabi 2009.10.23. 14:06:19

@S. Annyi: Dehogynem, csak nagyon nem jó írányba ment el/indították el... :S

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.10.23. 14:16:01

'89-ben érettségiztem. A XX. századi tananyag nálunk 1945-tel véget ért, és nem volt belőle érettségi tétel sem. Akkoriban annyira képlékeny (és állandóan változó) volt az egész korszak megítélése, hogy ez bizonyult a leghelyesebb döntésnek.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.10.23. 14:18:53

@poisonborz:
Ha a történeted egy kis vidéki faluban történt, ahol néhány részeg játszotta az agyát, miért közlöd ezt úgy mint általánosságot?
De hogy valamelyest igazságod is legyen olvasd el a "Jugoszlávot" a blogomon.
Egy sorozat része, és a Fő utcai katonai börtönben történik.
Én tizenöt és fél éves voltam.
Inszeminator.blog.hu/2008/06/25

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.10.23. 14:24:04

A '90-es évek elején nagyon komikusnak tartottam az utcaátnevezési mozgalmakat is. A nemzet közismert nagy emberein (költők, írók, zeneszerzők, királyok stb.) kívül mindenki más gyanús volt. Pláne azok, akiknek "kommunistagyanús" nevük volt.

Nem úszta meg pl. Marek József sem: többen bizonygatták a kisvárosi tanácsülésen a derék állatorvosról, hogy egy mocskos kommancs volt, akit azonnal törölni kell az utcanévjegyzékből. Érdekes idők voltak azok...

weirdo 2009.10.23. 14:25:29

Jönnek itt az okosok, hogy hol éltél te a 80-as években. Hát, én is 72-es vagyok, én is a könyvekből meg a tanároktól tanultam, hogy mi volt akkor és a szüleim meg lehet, hogy azért nem oktattak ki, mert féltették az állásukat. Könnyű dolog utólag bátornak lenni...

weirdo 2009.10.23. 14:28:13

@franta: Hány éves vagy, ha nem titok? Én tizenévesen nem azzal foglakoztam, hogy stabil politikai világképet alakítsak ki magamban, volt elég baj a kamaszkorommal...:)

S. Annyi 2009.10.23. 14:30:22

@borigabi: Milyen rendszerváltás az, ahol azok, akik a "múlt" rendszer haszonélvezői voltak, azok kormányoznak, azok uszítják a népükre rendőreiket? Milyen rendszerváltás az, ahol (IGEN! IS!) egy országgyűlési képviselő következmények nélkül tagadhatja 56-ot? Milyen rendszerváltás az, ahol egy kormány megteheti, hogy a rendkívül nagymérvű elutasítottságát és a társadalmi bázis hiányát leszarva kormányoz. Nálunk nyugatra már rég lemondtak volna sokkal kevesebbért is. Milyen rendszerváltás az, ahol egy polgármester kötelezheti a helyi iskolát, hogy a tanulók mozgalmi dalt tanuljanak be, ellenkező esetben nem támogatja őket, s ugyanez a polgármester kirúghat egy újságírót, mert az le meri írni ellenfele nevét????????????????????

nagybalázs 2009.10.23. 14:35:44

@weirdo: Nem szülői kioktatás, csak józan ész kellett, hogy lásd, kilóg a lóláb. Olyan hevesen és ellentmondást nem tűrve nyomta a hatalom az ellenforradalmi dumát, hogy már az fel kellett hogy tűnjön, valami nem stimmelhet, nem?
Sőt, már az is elég, ha észrevetted, hogy a szüleid nem beszélnek valamiről. 56 tabu volt. Ha ez nem keltette fel a gyanakvásodat, akkor naív voltál, vagy lusta vagy szartál az egészre.

EvilHedgehog 2009.10.23. 14:37:03

"A legtöbb tudásunknak nem megyünk utána, én nem csináltam matematikai számításokat, hogy vajon a pitagorasz tétel igaz-e. "

Bőőőcsész e vagy......?

weirdo 2009.10.23. 14:37:30

@nagybalázs: Baszki, 72-es vagyok, te 10-12 évesen azt sasoltad, miről nem beszélnek a szüleid? Szerintem itt sokan azt sem tudják, hogyan bizonygassák, hogy ők bezzeg tudták...

Blogger Géza 2009.10.23. 14:40:05

Igazából ez lovaglás a szavakon, a nép felkelt a sztálinista rendszer és annak vezetői, elnyomói ellen, ez a lényeg. Ezt nyugodtan lehet forradalomnak nevezni. A Kádár-rendszer csak azért nem nevezte annak, mert a forradalom valami pozitív kicsengésű szó volt, azt meg nem tudta összeegyezeteni azzal, hogy az rezsim a forradalom leverésével került hatalomra. Így kitalálták az ellenforradalom szót, aminek abban helyzetben semmi értelme nem volt, hiszen nem volt előtte semmiféle forradalom, ami ellen irányult volna. A kommunizmus a szovjet megszállással köszöntött be, nem valamiféle forradalom útján.

A mindennel szembeni szkepticizmus meg igen elegáns és divatos hozzáállás, de valójában nem vezet sehová.

Veér Farkas 2009.10.23. 14:50:34

A szocializmus/kommunizmus a definíció szerint permanens forradalom.
(Itt ugyebár soha nem volt kommunizmus, csak szocializmus.)

Ami ellene van, az a fenti definíció alapján mi más lehetne, mint ellenforradalom?

Egyébként 1956 közel sem volt olyan szép, mint amilyennek azóta is mindenki be szeretné mutatni. Igen, volt pár ember, aki a rendszer megváltoztatását akarta, de ez volt az elenyésző kisebbség.

A felfordulás többségét a börtönből hirtelen kiengedett köztörvényesek fosztogatása és gyilkolászása okozta. 1956 valójában sokkal inkább erről szólt, mint bármiféle forradalomról.

Persze gyerekeknek mindent be lehet adni.
Gondolom, sokan a Csillagok háborúját is dokumentumfilmnek tekintik.

domdodom69 (törölt) 2009.10.23. 14:52:19

69-es vagyok. a posztolóhoz nagyon hasonlóan éltem meg sok mindent. pici különbség volt, hogy szegény nagyanyám nem átalotta 56-ot forradalomnak nevezni és Horthyt isteníteni, szüleim folyamatos pisszegése ellenére. szóval tudtam róla, hogy létezik más vélemény is, csak éppen nem nagyon érdekelt. sokkal fontosabb volt, hogy Jócó megcsókol-e, miután hazakísért :)

viszont 87-90 között épp a megfelelő korban voltam az eufóriához és nem értem hogyan romolhatott ez el.
miért hagytuk, hogy így legyen. de én még nem adtam fel. bár időnként már azt gondolom, ezt már csak a gyerekeink hozhatják helyre...

emiljuzso 2009.10.23. 14:52:21

@franta:
Nagyon irigylem azokat, akik a hétköznapokat képesek történelemként megélni. Egy cseppet sem csodálkozom azon, amit a post írója mond. Jóval idősebb vagyok, mint ő, de az én fejemben sincs rend '56-ot illetően. Emlékeim nincsenek róla, a szüleim pedig nem voltak forradalmárok, "csak" egyszerű parasztok. Tudod, amikor felnőtt fejjel apámat kérdeztem arról az időről, azt válaszolta: nem értek rá, mert szárvágás ideje volt. A politika nálunk nem volt téma. Hittanra jártam és az úttörőbe, a kettő jól megfért egymás mellett.
A te felfogásod szerint én is birka vagyok. Nincs semmi baj ezzel, elég sokan vagyunk a nyájban.

lujo405GL (törölt) 2009.10.23. 14:56:03

Elkeserít, hogy azok, akik ott voltak '56-ban és részt vettek az eseményekben, harcoltak az életben maradásért, egy szebb jövőért, azt hitték, hogy a jövő nemzedéke köszönetet fog mondani nekik, és meg fogják érteni, milyen nagy dolog a szabadság!

Szomorú, hogy tévedtek. Szomorú, hogy a ma emberének az a legnagyobb gondja hasonlóan az elődökhöz: centikkel a csőd szélén, hogy azon vitatkozzon, melyik párt a jobb, vagy hogy a kordon melyik oldalán állnak az igazak... Mindezt teszi kényelemben, a szoba melegében, abban a hitben, hogy ha nem vesz tudomást az igazságról, akkor az nem is létezik.

basel 2009.10.23. 14:58:07

Nem tudom, hogy vetődhetett fel a rendszerváltás a kommentek között. Kicsit paradox, hiszen a kommentek túlnyomó többsége arról szól, hogy nem volt rendszerváltás. Nem csak a politikában mentette át hatalmát az előző rendszer opportunista, reformkommunista elitje, de ennek következtében az sem tudatosult a fejekben, hogy egyes történelmi tények kádárista interpretációja nem szalonképes többé.

Hogy Havas Szófiának nemhogy a parlamentben nincs helye, de szabadlábon az országban sem.

Bár - lássuk be - a poszt is arról szól, hogy miért nem volt rendszerváltás. Voltak ezek, mondtak ilyeneket, aztán jöttek másfélék, mondtak másfélét, manapság meg nindenki beszél mindenfélét. Utánagondolni meg fárasztó, és bonyolult.

nagybalázs 2009.10.23. 14:58:12

@weirdo: Nem kellett sasolni, baszki. Ne akadj ki, én 70-ben születtem, és mégis tudtam, hogy az ellenforradalmi duma az csak duma. Ha fel vagy ezen háborodva, ha nem. És ehhez nem kellett a szabad európát hallgatni 10 évesen. És még azt sem gondolom (miért gondolnám) hogy ez érdem. Egyszerűen csak azt mondom, mennyire gyenge duma, arra hivatkozni, hogy "nem tudtam kérem szépen, a tanáraim mondták". Nem baj, ha valaki elhitte a hülyeséget, csak ne kenje a tanáraira az egészet.

Mylady 2009.10.23. 15:08:21

@franta: Lehet, hogy hihetetlen, de nem vagyunk egyformák. Nem egyforma a családi háttér, a neveltetés, az iskoláztatás, a gondolkodásmód stb.

Képzeld, az én szüleim speciel nem fárasztották magukat azzal, hogy bármire is megtanítsanak. Én azt tudom, amit megtanultam az iskolában, amit láttam a tv-ben, hallottam a rádióban, olvastam az újságban és a könyvekben. És képzeld, bennem nem merült fel iskolás gyerekként, hogy a tanárokat és az általuk tanított dolgokat megkérdőjelezzem. A barátaim meg velem egyidősek lévén, nem tudtak felvilágosítani arról, mi történt 56-ban.

Ha neked lehetőséged volt többet és jobbat tanulni, örülj neki. De lebirkázni valakit ezért, már ne is haragudj, de ezzel nem őt, hanem saját magadat minősíted.

És ne feledd: az, hogy hova és milyen körülmények közé születtél, nem a te érdemed, hanem egyszerűen csak egy adottság...

nagybalázs 2009.10.23. 15:17:32

@Mylady: A tananyagon kívül még százezer helyről kaptál információt.
Az se volt gyanús hogy az "ellenforradalmat" külső segítséggel kellett leverni?
Vagy hogy az oroszokat szeretni kellett, mert ha nem és ennek valaki hangot adott, vagy ha csak rákérdezett, azt elvitte a rendőr? Tudom, hogy ezt nem tanították a suliban, de nem tudtál róla?

Mylady 2009.10.23. 15:17:39

Egyébként én a kilencvenes évek első felében érettségiztem. Annyira képlékeny volt minden, hogy a 45 után történtek tanítást és számonkérését az érettségin (nálunk legalábbis) a töritanárokra bízták. Így volt az iskolánkban olyan tanár, aki 90-ig tanította, volt aki 56-ig (a forradalmat már nem) és volt, aki megállt 45-nél.

Mylady 2009.10.23. 15:18:21

@nagybalázs: Nem erről volt szó a cikkben és nem erre reagált franta és én sem.

fromdtod 2009.10.23. 15:19:42

@nagybalázs: én 70-es vagyok, és 12 évesen gombfociztam. 16 évesen tudtam meg hogy nagyapám szovjet fogság után volt vácott 2-3 évig börtönben. A mi családunk (szeretném hinni) egy normális család volt, aki belefáradt a XX sz. első felébe és már nem igazán törődött ezzel, hanem egyszerűen élt

@S. annyi: Neked meg csak annyit, hogy ezt hívják rendszerváltásnak, pont amit írsz, nemcsak egy vélemény lehet publikusan. Hanem mondhat más is véleményeket. Pl Te is. Én meg pölö hülyeségnek tartom a véleményedet. De nekem is lehet. És tudod az lenne szép, ha még ettől jóban lennénk, mert lehet, hogy Te is jó ember vagy. (általánosíts, nem kell barátkoznunk:))

nagybalázs 2009.10.23. 15:24:25

@Mylady: Ahhoz nem kellett különleges helyre születni, hogy feltűnjön (még egy gyereknek is, vagy talán neki még inkább), hogy hivatalosan szovjetek voltak, magánbeszélgetésben meg "oroszok", vagy "ruszkik". Ezt nem kellett kinyomozni, vagy speciális iskolába járni miatta.
Nem lehet mindig felfelé mutogatni, hogy "én nem tehetek semmiről"!
Ha nem vetted észre akkor, hogy valami nem stimmel, az nem baj, de nem lehet csak a körülményeket hibáztatni utólag.

S. Annyi 2009.10.23. 15:24:51

@fromdtod: De lehet, hogy nem. DDDDD

S. Annyi 2009.10.23. 15:25:51

@fromdtod:

Az is lehet, hogy nem vagyok jó.... DDD

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.10.23. 15:27:20

Furcsa dolog történt.
Az első bejegyzés tőlem való, de tavalyról.Mindegy.
A furcsa az, hogy annak az elsőnek, vagy a következőknek köszönhetően Svédországtó Szerbiáig és körbe körbe látok érdeklődőket, ill olvasókat. S mindez ennek a posztnak köszönhetően.
Csináltam a blogot, ahol szerepelnek annak a két évnek a történései pátoszt és nyavalygást mellőzve.
Sorba szedve, kezdve a "Fehérhajúval".
Ez a Kisfogház és a Fő utca általam megélt története egy tizenötéves srác szemszögéből.
A Sátoraljaujhelyi dolgok az eredeti blogban szétszórva benne vannak, mint az Irak I és II, stb, de idővel ezek is ide kerülnek.
Most lehet prüszkölni, hogy pfúúúúj önreklám, de csak tájékoztatás azoknak akik fél napja a blogomon keresgélnek e posztnak és kommentjeinek jóvoltából.
Köszönet mindenkinek.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.10.23. 15:28:26

@poisonborz: Szerintem ebből annyi igaz, hogy a politikai emlékezet ideologizált. Ez valószínűleg természetes, így volt pl. 1848 esetében is, sőt az akkori álláspontok még ma is élnek, bár már kevesebb embert hoznak lázba, mint húsz évvel az események után.

Viszont a politikai emlékezet nem feltétlenül azonos a "nemzet" emlékezetével.

Azt sem gondolnám, hogy a történelemtudományunk egésze "végletekig ideologizált" lenne, legalábbis én nem ilyen könyveket olvastam. Azokban ugyanis benne voltak a rablások és a lincselések is.

fromdtod 2009.10.23. 15:29:08

@vagyok, aki vagyok...: Igen. Hasonló vagyok... korban... ÉS igen azok annyira szép idők voltak társadalmilag, politikailag. Olyan izgalmas, lelkesedő, és reménykedő. (na jót nosztalgiáztam) ÉS sztem az a brigád, aki akkor ott elkezdte be is tudta volna fejezni jól, de jöttek az ügyesebbek, élelmesebbek (ezek nem biztos, hogy rossza jelzők). És gyakorlatiasabbak.
Hát reménykedjünk a következő korosztályban. Apám azt hitte, hogy már mi megcsináljuk, de én már abban is kételkedem, hogy a következő korosztály meg tudja csinálni. Remélhetőleg nagy része kinevetei a példát amit mutattunk. Hú de negatív vagyok ma...
Na olvasom inkább a blogod, mert az jó.

nagybalázs 2009.10.23. 15:32:00

@fromdtod: Persze, lehet, hogy hihetetlen, de az én családom is egyszerűen csak élt. Arról beszélek, hogy az egyszerű életből ezer információd lehetett, ami segített megkérdőjelezni az akkori hivatalos álláspontot 56-ról.

@Mylady: de igen, szerintem a cikk arról szól, hogy mátyás és a pitagorasz tétel is egy forrásból jött, és ha azokat igaznak fogadta el az ember, akkor az ellenforradalmat is el lehetett hinni. Én meg azt mondom, hogy ez nem így van, mert az 56-os kamu ezer sebből vérzett és ezt észre lehetett venni földönkívüli képességek nélkül is.

Mylady 2009.10.23. 15:35:27

@nagybalázs: nem kellett különleges helyre születni? nem kellett, valóban.
Azért ha egy vidéki kisvárosban nő fel valaki, úgy, hogy mondjuk a családjában nincs szó ilyesmiről, az nem ugyanaz. És most nem a szovjetekről van szó, hiszen utáltuk őket mi is.

És nem magyarázkodok, meg mutogatok felfelé, egyszerűen mások voltak a körülmények.

Még egy dolog: néhány éve kérdeztem apámat, mire emlékszik 56-ból. Személyes élmény iránt érdeklődtem, 9 éves volt akkor, igaz, hogy messze mindentől, de hátha. Tudod mit mondott? Arrafelé annyi történt, hogy amikor ott vonultak keresztül a szovjet harckocsik, a katonák a gyerekeknek kockacukrot osztogattak.

Hát ennyit erről.

nagybalázs 2009.10.23. 15:48:25

@Mylady: Mihez képest voltak mások a körülmények? Én lakótelepen nőttem fel, ott sem csak történészek jártak focizni a térre.

Ha a kisvárosi körülmények is megengedték, hogy utáljátok a szovjeteket, akkor csak feltűnt valami, hogy a hivatalos ideológia mást tanít nem? Ha pedig apukád cukrot kapott tőlük, akkor miért utáltátok őket? ; )

sam2sam 2012.02.14. 16:04:20

Hmmmm..? Történelmi rátekintés és távolságtartás??
Mit nekünk '56 megértése. 2012-ben visszaolvasva a csak 3 éve jegyzett és kommentelt posztot,' hang fenn akad s lehelet megszegik'. Azt hogy a kommentek nagyrésze nem a poszt gondolatához a szkepticizmushoz, hanem saját (el nem követett) hibáinak tévedéseinek bloggba súgását tartalmazza, csak szegény meggyötört össznemzeti neuraszténiánk lenyomata. Persze, hogy nem kérdés, hogy akár évről-évre változott szülők, tanárok, nagyszülők, és 'falubolondja' véleménye és megszólalása, hogy mi volt '56. Magam az 56 után közvetlen született generációként elmondhatom, hogy cca. 14 éves koromig olyan sikeresen titkolták előttem a forradalmat, hogy nem is tudtam, hogy volt. Persze a gimiben az már más. Ott a tesztoszteron és egyéb hormonok, már megkívánták, hogy mindenről saját és fickós véleményünk legyen. Volt miről vitatkozni sörök és borok mellett, és volt aki hittel képviselte a komcsi igazságot és persze sokkal fickósabb volt aki a 'ruszkik haza' jelszavakat üvöltötte suttogva. A 70 -es évek társadalmi közmegállapodása az volt, hogy 56 forradalom volt, de nem beszélünk róla, mert megszállt ország vagyunk és lehet ennél rosszabb. A nem tehetségtelen Kádár úgy oldotta fel a problémát, hogy csak 45-ig tartott a történelem, onnan meg ugye már jelen napjaink vannak az meg politika, azzal meg a népnek ugye nincsen semmi dolga. (Ha valaki a 2012-es helyzettel vagy szereplőkkel hasonlóságot talál az csak a véletlen játéka :D).
A poszt üzenete -számomra mindenesetre-, hogy kész igazságok , frázisok, vicces szófordulatok helyett, vegyük a fáradtságot és szíveskedjünk az agyunk tördelésével saját véleményt alkotni dolgokról, eseményekről, személyekről és ne feltálalt előrágott, megcsócsált, kérődzött gondolatok fogságában éljük le az életünket, mígnem öregkorunkban meghasonlottan ismerjük fel az örök igazságot, miszerint:
"hazudtak nekünk, reggel, délben, este, lefekvéskor és az esti mesében de még az álmainkban is", amit mi elhittünk, mert ettől van rettegni valónk.

Szúrófény 2012.11.18. 06:40:31

@rcfan: Hát igen! Az új igazságnak, az a következménye, a régi hazugság volt! A mai igazságok hazugságát, egy következő rendszer fogja kimondani!